父の家への燃える愛 四旬節第 3 主日( 2009/3/15 ) 

福音黙想  トマス・ロシカ師

四旬節第 3 主日 の聖書朗読の中で、わたしは、ここに示される二つの力強いイメージに黙想の焦点を置きたいと思います。 一つはエルサレムの神殿を清めるイエスのイメージであり、もう一つは、聖パウロのメッセージに現れるイエス・キリストの十字架のイメージです。 イエスの清めの行為とパウロの十字架の理解は、共に、この四旬節の中でイエス・キリストについての知識と愛を深める大きな助けとなります。

イエスの神殿の清めについてのヨハネの記述は、明らかに、他の福音書にあるこの劇的な場面の記述と対照的です。 共観福音書では、この場面はエルサレム入城の枝の祝日の行進の終わりに置かれます。(マタイ  21:12-17; マルコ 11:15-19; ルカ 19:45-48 ) 人々が勝利の叫びをあげる中を、イエスは境内に入り、礼拝ではなく、神殿とその指導者たちに挑戦されたのです。 イエスは、両替人の台を倒し、犠牲用にうられている鳥や動物のかごをひっくり返しました。 素晴らしい教訓の時です!  イエスは、聖書から引用して、 「わたしの家は、すべての国の人の祈りの家と呼ばれるべきである。… ところが、あなたたちはそれを強盗の巣にしてしまった。」 (マルコ 11 17  イザヤ 56:6-7 エレミヤ 7:11) 、と叱責されました。

ヨハネ福音書では、この神殿の清めはイエスの司牧の始まりに置かれており(ヨハネ 2:13-25 )、イエスの生涯の終わりの日々の出来事の始まりではありません。神殿の中での、イエスの驚くべき言葉と行動は、共感福音書であれ、ヨハネ福音書であれ、後の時代のキリスト教徒にとって、新しい意味を持つものです。 「このような物はここから運び出せ。わたしの父の家を商売の家としてはならない。」 神殿は商売の場所ではなく、神である御父の聖なる場所でした。 それまでの預言者たちのように、イエスは、民の心を呼び覚まそうとされたのでした。

イエスの弟子たちは、イエスが神殿の中で、詩篇 69:10  「あなたの神殿に対する熱情が/わたしを食い尽くしているので…(/あなたを嘲る者の嘲りが/わたしの上にふりかかっています。)」と語るのを思い出します。 わたしは、この箇所を 「わたしはあなたの家に対する燃える愛をもって満たされます」 という意味であろうと解釈します。 エルサレムの壮大な神殿がローマによって打ち壊され、ユダヤ人やキリスト教徒たちが、ともにその喪失を嘆いたとき、イエスに従う人たちは、神殿でのこのエピソードを思い出したのです。 そのとき、彼らは、このエピソードに新しい意味を見出しました。 それは、古い神殿が終わりを告げ、新しい神殿が建てられるという 「しるし」 だったのです。 この新しい神殿は、石と木と金で造られるのではなく、聖なる民の生きた神殿となるのです。 (I ペトロ 2:4-6; エフェソ 2:19-22)

過激なイエス: 今日の福音朗読の興味深い点は、神殿の清めの光景の中での、イエスの怒りの描写にあります。 それはわたしたち自身が主イエスについて持つ、二つの極端なイメージをもたらします。 ある人々は、ふだんは受身のキリストの姿を、鞭をふりまわす革新的なイエス像に置き変えようと望みます。 他の人々は、イエスの人間的性質を全て削りとり、穏和で、いつも微笑み、決して舟を揺らすことのないイエスのイメージを描きたいと望みます。 この古い極端な(二つの)イメージの誤りは、新しい過激主義を正当化するものではありません。

イエスの社会変革に対する考えは、それだけが必要事と言うのでもなく、それが一番大切ということでもありませんでした。 イエスは、むしろ御父と、御父に関する事柄への深い信仰と、燃える愛に満たされていたのです。 イエスは、神の似姿に創られた新しい民を望まれました。 その民はイエスの愛によって支えられ、その愛を他の人々にもたらす民です。 イエスの弟子と使徒たちは、イエスを、自分たちの生活に飛び込んで、真実と誠実のためにいのちをも捧げる情熱的な人物として心に描いていました。

わたしたちは、このような過激な存在としてイエスを理解し、そのようなイエスと関係を結んできたでしょうか? わたしたちは、今日の生活の中で、何かに対してこれほどの情熱を燃やしているでしょうか? あなたは、神と御子イエスに関する事柄への深い、燃える愛に満たされているでしょうか。

十字架のメッセージ: コリントの信徒への手紙の中で、パウロは、そこで起きていた多くの混乱とスキャンダルにふれました。

キリストの身体である教会の一致を危うくする、分派対立と内部分裂によって、真の交わりと一致が脅かされていました。 この困難を克服するため、パウロは、複雑な神学や哲学の言葉に訴える代わりに、コリントの共同体に、キリストを、十字架につけられたキリストを告げ知らせます。 パウロの強さは、説得する言葉にではなく、むしろ逆説的に、「神の力」( I コリント 2:1-4) にのみ信頼する、彼の弱さの中にあるのです。 コリントの信徒への手紙一 (1:18, 22-25) の中で、「十字架の言葉は、滅んでいく者にとっては愚かなものですが、わたしたち救われる者には神の力です。」 とパウロは述べます。 パウロにとって、十字架は彼の神学の中心です。 十字架が意味するのは、全ての被造物に与えられる恵みとしての「救い」です。

 

十字架についての、パウロの簡潔なメッセージは、不名誉と愚かしさについてです。 「十字架の言葉は、滅んでいく者にとっては愚かなものですが、わたしたち救われる者には神の力です。… そこで神は、宣教という愚かな手段によって信じる者を救おうとお考えになったのです。 … ユダヤ人はしるしを求め、ギリシア人は知恵を探しますが、わたしたちは、十字架につけられたキリストを宣べ伝えています。 すなわち、ユダヤ人にはつまずかせるもの、異邦人には愚かなものですが、ユダヤ人であろうがギリシア人であろうが、召された者には、神の力、神の知恵であるキリストを宣べ伝えているのです。」 と、パウロは力強く語ります。

 

十字架が「不名誉」であり「愚かなこと」という意味は、失敗・悲哀・挫折としか思えない、まさにその場にこそ、神の無限の愛の力のすべてが注がれる、という事実にあります。 十字架は、愛の表現であり、愛は、目に見える弱さの中に啓示される真の力です。 パウロは、自分自身の肉においてこれを体験しました。 パウロは、その霊的な旅路のいろいろな場面で、これについての証しを与えてくれます。 そしてそれは、イエスの弟子、一人ひとりにとって、重要な出発点となります。 「すると主は、『わたしの恵みはあなたに十分である。 力は弱さの中でこそ十分に発揮されるのだ』 と言われました。(だから、キリストの力がわたしの内に宿るように、むしろ大いに喜んで自分の弱さを誇りましょう。)」 (2 コリント 12:9) そしてさらには、「神は地位のある者を無力な者とするため、世の無に等しい者、身分の卑しい者や見下げられている者を選ばれたのです。」 (1 コリント 1:28)

異邦人のための使徒パウロは、多くの試練のさなかでさえ、キリストに心を合わせ、彼自身も神の御子の信仰の中で生きていることを、御子こそが、パウロを愛し、彼と全ての人の罪のためにご自身を与えられた方であることを認めるのです。(ガラテア 1 4 2 20 ) 今日、父なる神へのイエスの燃える愛について、また、イエスの十字架の救いの神秘について黙想しながら、次の祈りをご一緒に唱えましょう。

おお、神よ、あなたの愚かさは、賢く、あなたの弱さは強い。 四旬節の自制の中で、あなたの恵みの働きによって、あなたの教会を清め、わたしたちの心の聖所から汚れを取り除いててください。

どうぞ、わたしたちが、あなたの家への燃える愛に満たされ、この四旬節の旅路を、あなたの掟への従順のうちに生きることができますように。

わたしたちはこれを、十字架の人、あなたの力、あなたの知恵、聖霊の一致の中であなたと共に生き、支配しておられる主、永遠の神、イエス・キリストを通して乞い願います。アーメン

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A Burning Love for the Father's House Biblical Reflection for 3rd Sunday of Lent 2009 By Father Thomas Rosica, CSB

TORONTO, MARCH 11, 2009 ( Zenit.org ).- In the Scripture readings for the Third Sunday of Lent (Year B), I would like to focus our reflection on two powerful images present in the texts: that of Jesus purifying Jerusalem's Temple, and St. Paul's message of the cross of Jesus Christ. Both the purifying action of Jesus and Paul's understanding of the cross can be of tremendous help to us as we grow in our knowledge and love of Jesus Christ this Lenten season.

John's account of Jesus' cleansing of the temple is in sharp contrast to the other Gospel accounts of this dramatic story. In the Synoptic Gospels, this scene takes place at the end of the "Palm Sunday Procession" into the holy city. With the people shouting out in triumph, Jesus entered into the temple area, not to do homage but to challenge the temple and its leaders. He overturned the tables of the moneychangers and upset the stalls of those selling birds and animals for the sacrifice. What a teaching moment this was! Jesus quoted from the Scriptures: "My house shall be called a house of prayer for all the nations ... but you have made it a den of robbers" (Mark 11:17, Isaiah 56:6-7, Jeremiah 7:11).

In the Fourth Gospel, the cleansing of the temple takes place at the beginning of Jesus' ministry and not at the beginning of the events of the last days of Jesus' life. The startling words and actions of Jesus in the temple, whether they are from the Synoptic accounts or John's account, took on new meaning for later generations of Christians. "Take these things out of here! Stop making my Father's house a marketplace!" The temple was not a commercial center or shopping mall but rather a holy place of the Father. Like the

Jesus' disciples recall him saying in the temple the words of Psalm 68:10 69 10 ?) : "Zeal for your house will consume me." I have often understood this verse to mean: "I am filled with a burning love for your house." When the magnificent Temple of Jerusalem had been destroyed by the Romans, and both Jews and Christians grieved at its loss, the followers of Jesus recalled this incident in the temple. Now they could see new meaning in it; it was a sign that the old temple was finished but a new temple was to be built. This new temple would not be of stone and wood and gold. It would be a living temple of holy people (I Peter 2:4-6; Ephesians 2:19-22).

Extreme Jesus :  One intriguing aspect of today's Gospel story is the portrait of an angry Jesus in the temple-cleansing scene that gives way to two extremes in our own image of the Lord. Some people wish to transform an otherwise passive Christ into a whip-cracking revolutionary. Others would like to excise any human qualities of Jesus and paint a very meek, bland character, who smiled, kept silent and never rocked the boat. The errors of the old extreme, however, do not justify a new extremism.

Jesus was not exclusively, not even primarily, concerned with social reform. Rather, he was filled with a deep devotion and burning love for his Father and the things of his Father. He wanted to form new people, created in God's image, who are sustained by his love, and bring that love to others. Jesus' disciples and apostles recognized him as a passionate figure -- one who was committed to life and to losing it for the sake of truth and fidelity.

Have we given in to these extremes in our own understanding of and relationship with Jesus? Are we passionate about anything in our lives today? Are we filled with a deep and burning love for the things of God and for his Son, Jesus?

Message of the cross In writing to the people of Corinth, Paul was addressing numerous disorders and scandals that were present. True communion and unity were threatened by groups and internal divisions that seriously compromised the unity of the Body of Christ. Rather than appealing to complex theological or philosophical words of wisdom to resolve the difficulties, Paul announces Christ to this community: Christ crucified. Paul's strength is not found in persuasive language, but rather, paradoxically, in the weakness of one who trusts only in the "power of God" (I Corinthians 2:1-4). In St. Paul 's First Letter to the Corinthians (1:18, 22-25), we hear about "the message of the cross that is foolishness to those who are perishing, but to us who are being saved, it is the power of God." For St. Paul , the cross represents the center of his theology: To say cross means to say salvation as grace given to every creature.

Paul's simple message of the cross is scandal and foolishness. He states this strongly with the words: "The message of the cross is foolishness to those who are perishing, but to us who are being saved it is the power of God. It was the will of God through the foolishness of the proclamation to save those who have faith. For Jews demand signs and Greeks look for wisdom, but we proclaim Christ crucified, a stumbling block to Jews and foolishness to Gentiles."

The "scandal" and the "foolishness" of the cross are precisely in the fact that where there seems to be only failure, sorrow and defeat, precisely there, is all the power of the boundless love of God. The cross is the expression of love and love is the true power that is revealed precisely in this seeming weakness. St. Paul has experienced this even in his own flesh, and he gives us testimony of this in various passages of his spiritual journey, which have become important points of departure for every disciple of Jesus: "He said to me, 'My grace is sufficient for you, for power is made perfect in weakness'" (2 Corinthians 12:9); and even "God chose the lowly and despised of the world, those who count for nothing, to reduce to nothing those who are something" (1 Corinthians 1:28).

The Apostle to the Gentiles identifies himself to such a degree with Christ that he also, even in the midst of so many trials, lives in the faith of the Son of God who loved him and gave himself up for his sins and those of everyone (cf. Galatians 1:4; 2:20). Today, as we contemplate Jesus' burning love for the things of his Father, and the saving mystery of his cross, let us pray these words:

O God, whose foolishness is wise and whose weakness is strong,
by the working of your grace in the disciplines of Lent
cleanse the temple of your Church and purify the sanctuary of our hearts.

May we be filled with a burning love for your house,
and may obedience to your commandments
absorb and surround us along this Lenten journey.

We ask this through Jesus Christ, the man of the cross,
your power and your wisdom,
the Lord who lives and reigns with you in the unity of the Holy Spirit,
God for ever and ever. Amen.

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朗読:

 

出エジプト 20:1-17 : 神はこれらすべての言葉を告げられた。「わたしは主、あなたの神、あなたをエジプトの国、奴隷の家から導き出した神である。あなたには、わたしをおいてほかに神があってはならない。あなたはいかなる像も造ってはならない。上は天にあり、下は地にあり、また地の下の水の中にある、いかなるものの形も造ってはならない。あなたはそれらに向かってひれ伏したり、それらに仕えたりしてはならない。わたしは主、あなたの神。わたしは熱情の神である。わたしを否む者には、父祖の罪を子孫に三代、四代までも問うが、わたしを愛し、わたしの戒めを守る者には、幾千代にも及ぶ慈しみを与える。あなたの神、主の名をみだりに唱えてはならない。みだりにその名を唱える者を主は罰せずにはおかれない。安息日を心に留め、これを聖別せよ。六日の間働いて、何であれあなたの仕事をし、七日目は、あなたの神、主の安息日であるから、いかなる仕事もしてはならない。あなたも、息子も、娘も、男女の奴隷も、家畜も、あなたの町の門の中に寄留する人々も同様である。六日の間に主は天と地と海とそこにあるすべてのものを造り、七日目に休まれたから、主は安息日を祝福して聖別されたのである。あなたの父母を敬え。そうすればあなたは、あなたの神、主が与えられる土地に長く生きることができる。殺してはならない。姦淫してはならない。盗んではならない。隣人に関して偽証してはならない。隣人の家を欲してはならない。隣人の妻、男女の奴隷、牛、ろばなど隣人のものを一切欲してはならない。」

 

1 コリント 1:22-25 : ユダヤ人はしるしを求め、ギリシア人は知恵を探しますが、わたしたちは、十字架につけられたキリストを宣べ伝えています。すなわち、ユダヤ人にはつまずかせるもの、異邦人には愚かなものですが、ユダヤ人であろうがギリシア人であろうが、召された者には、神の力、神の知恵であるキリストを宣べ伝えているのです。神の愚かさは人よりも賢く、神の弱さは人よりも強いからです。

 

ヨハネ 2:13-25 : ユダヤ人の過越祭が近づいたので、イエスはエルサレムへ上って行かれた。そして、神殿の境内で牛や羊や鳩を売っている者たちと、座って両替をしている者たちを御覧になった。イエスは縄で鞭を作り、羊や牛をすべて境内から追い出し、両替人の金をまき散らし、その台を倒し、鳩を売る者たちに言われた。「このような物はここから運び出せ。わたしの父の家を商売の家としてはならない。」弟子たちは、「あなたの家を思う熱意がわたしを食い尽くす」と書いてあるのを思い出した。ユダヤ人たちはイエスに、「あなたは、こんなことをするからには、どんなしるしをわたしたちに見せるつもりか」と言った。イエスは答えて言われた。「この神殿を壊してみよ。三日で建て直してみせる。」それでユダヤ人たちは、「この神殿は建てるのに四十六年もかかったのに、あなたは三日で建て直すのか」と言った。イエスの言われる神殿とは、御自分の体のことだったのである。イエスが死者の中から復活されたとき、弟子たちは、イエスがこう言われたのを思い出し、聖書とイエスの語られた言葉とを信じた。イエスは過越祭の間エルサレムにおられたが、そのなさったしるしを見て、多くの人がイエスの名を信じた。しかし、イエス御自身は彼らを信用されなかった。それは、すべての人のことを知っておられ、人間についてだれからも証ししてもらう必要がなかったからである。イエスは、何が人間の心の中にあるかをよく知っておられたのである。

 

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