教皇フランシスコ 聖霊降臨のミサ 説教
2013 年 5 月 19 日朝 サンピエトロ広場にて
親愛なる兄弟姉妹の皆様
今日、私たちは典礼において復活されたキリストがその教会に送られた聖霊の注ぎについて黙想し、またこれを再体験します。聖霊の注ぎはエルサレムの高間を満たし、世界中に広がった恵みに満ちた出来事です。
しかし、その日に一体何が起きたのでしょうか?その出来事は私たちから遠く離れた昔に起きましたが、それでも私たちの心のとても深いところに触れるという意味では近しいものです。ルカは先ほどの朗読で聴いた「使徒言行録」(2:1−11)の箇所でその疑問に答えてくれます。ルカ福音記者は私たちをエルサレムに、イエスの弟子たちが集まっていた、あの高間へと連れて行ってくれます。最初に注意を引く要素は、激しい突風のように天から訪れ、家中を満たした音で、その次は分かれて弟子たちの 1 人 1 人の上に留まった火の舌です。「音」と「火の舌」、これはつまり、弟子たちの外面だけではなく、内面 ― 心と魂の奥深く ― にも触れた明確で具体的な徴(しるし)と言うことです。結果としてそこにいたすべての人々が聖霊に満たされたのです。聖霊は驚くべき結果を伴って抗い難い力を解き放たれました。聖霊が能力を付与されると、すべての人が異なる言語を話し始めました。まったく予想だにしていなかった光景が眼前に開けました、集まった多くの群衆は弟子たちが自分たちの故郷の言葉を話しているので驚きました。群衆は皆、何か新しいこと、今まで決して経験したことのない何かを経験したのです。
私たちも、一人一人が、弟子たちが私たち自身の言葉を語るのを聞きます。その「言葉」とは何でしょうか?弟子たちは何を話しているのでしょうか?それは神の力のみ業(わざ)にほかなりません。
使徒言行録のこの箇所に照らされながら、聖霊の働きに関係した3つの言葉について黙想したいと思います。それは「新しさ」「調和」「宣教」です。
「新しさ」はいつも私たちを怖れさせます。すべてを支配下に置き、自分自身の考え、快適さ、好みに従って建て上げ、予定を組み、計画するならば、私たちはずっと心丈夫でいられるからです。これは神に関することでも同じなのです。私たちは主に従うことが多く、ある程度は主を受け入れます。しかし、全幅の信頼を持って主に自分を明け渡し、私たちが判断を下す度ごとに聖霊に私たちの人生(生活・生命)の指導者、導き手になって頂くことは難しいのです。神が私たちを強いて新しい進路へと歩み出させること、私たちの余りにも偏狭で、閉じ籠った、利己的な水平線を踏み超えて、神御自身へと心を開くようになることを私たちは恐れるのです。それでも救済史において、ご自身を啓示される時はいつでも、神は新しさと変化をもたらされ、私たちに完全な信頼を要求されます。すべての人に嘲笑されたノアは箱舟を建てて救われました。アブラムはわずかな希望だけで故郷を後にしました。モーセはファラオの権力に対して立ち上がり、人々を自由へと導きました。高間で恐れながら身を寄せ合っていた弟子たちは勇気を出して出て行き、福音を宣べ伝えました。これは何も「新しさのための新しさ」(自己目的化した新しさ)、つまり、現代では大抵そうであるように、倦怠を紛らわすために何か新奇なことに手を出すことではありません。神が私たちの人生(生命、生活)にもたらされる新しさは、実際には成就を、つまり真の喜びと真の静穏をもたらすのです。何故なら神は私たちを愛し、私たちの善だけを望まれるからです。自分自身に問いかけてみましょう。自分は神の差し出される驚きに心を開いているだろうか?それとも聖霊の新しさの前で心を閉ざし、怖れているだろうか?と。神の新しさによって眼前に広がっている新しい道を歩み出す勇気があるだろうか?それとも新しいことに自己を開く能力を既に失ってしまった「砂上の楼閣」(原文は「はかない構築物」)に立て籠って抵抗したり、バリケードを築いてはいないだろうか?と。
黙想の2番目のポイントです。聖霊は教会に無秩序を創り出しているかのように見えることがよくあります。何故なら聖霊は多様なカリスマ(霊的な賜物)と賜物をもたらされるからです。しかし、神の救いの営みによってこれらすべては富の偉大な源なのです。何故なら聖霊は一致の霊であり、「一致」とは「均一性」を意味せず、すべてを調和の回復へと導くからです。教会で調和を創造するのは聖霊です。私の好きな教父の言葉に次のような言葉があります。「聖霊ご自身が調和そのものである( Ipse harmonia est )。」聖霊だけが多様性を呼び覚ますことがおできになり、同時に一致を建て上げることがおできになるのです。ここでも、私たちが多様性を作り出そうとして、他者との違いを際立たせることの中に頑なに閉じこもるなら、私たちは分裂を引き起こしてしまいます。人間的な意図に基づいて一致を作り出そうとする者になるなら、それは「均一化」「規格化」で終わってしまいます。しかし、自分自身を聖霊の導きに任せるならば、豊富さ、多様性、相違点は対立の源には決してなりません。何故なら聖霊は教会の交わりの内部で多様性を経験するように私たちを駆り立てるからです。 特別な カリスマを持ち、ミニストリー(奉仕)を行う司祭たちの教導の下で教会の中で共に旅を続けることは聖霊が働いておられる印です。「教会」という感覚を持つことはすべてのキリスト者、すべての共同体、すべての諸運動にとって根本的なことです。キリストを「私」自身にもたらすのは教会にほかならず、「私」をキリストにもたらすのも教会です。(「私」と教会が交叉しない=訳者注)平行線のままの旅路は危険です!私たちが教会の教えと教会共同体を超えて「どたばた喜劇」( proagon )の様に危険を顧みずに進み、教会に留まらないならば、私たちはイエス・キリストの神と一つであるとは言えません(2ヨハネ9節参照)。自分自身に問いかけてみましょう。私は聖霊の調和に対して開かれており、あらゆる形態の排他性を克服できているだろうか?聖霊を導き手とし、教会の中に生き、教会と共に生きているだろうか?と。
3. 最後のポイント。昔の神学者たちは人間の霊魂は帆船(帆かけ舟)のようなもので、聖霊は帆をはらませ、船を前に進ませる風のようなもので、突風は聖霊の賜物だと言いました。聖霊の推進力と恵みなしには私たちは前に進めません。聖霊は私たちを生ける神の神秘への招き入れ、グノーシス(霊肉二元論、聖俗二元論に立ち、選ばれたごく少数の人々にしか霊智が啓示されないという秘教的思想=訳者注)的かつ自己言及(自己完結)的で、自閉的な教会の脅威から私たちを救い出します。聖霊は心の扉を開け、外へと歩み出し、良き便りである福音を宣べ伝え、証しするように、信仰の喜び、キリストとの個人的な邂逅(出会い)を伝えるように私たちを駆り立てます。聖霊は宣教の魂です。約2000年前にエルサレムで起こった様々な出来事は私たちから遠く離れたことではありません。こうした出来事は私たちを感化し、私たち各人の中で生きられた経験となります。エルサレムの高間での聖霊降臨は「始まり」、それも「持続の始まり」なのです。聖霊は復活されたキリストが弟子たちに与えた最高の贈り物ですが、キリストはその贈り物をあまねくすべての人に届けることをお望みなのです。福音朗読で聴いたように、イエスは「あなた方と永遠に共におられる別の弁護者をあなた方に送ってくださるように父にお願いしよう。」(ヨハネ14:16)とおっしゃいました。これは慰め主である聖霊で、世界の巷間に福音を携えていく勇気を与えてくださるのです。聖霊はわたしたちが水平線を見つめるよう仕向け、イエス・キリストにおける生命(生活・人生)を宣べ伝えるためにまさに「世界の片隅」(原文は「生活の場末」=訳者注)に私たちを遣わされます。
自分に問いかけてみましょう。自分の殻に、自分のグループだけに閉じ籠る傾向にないだろうか?聖霊によって私たちの心が宣教へと開かれるがままになっているだろうか?と。
今日の典礼は教会がイエスと一致して、御父の御許(みもと)へと昇り、御父に聖霊の注ぎを新たにして頂くように願うすばらしい祈りです。私たち一人一人が、そしてすべてのグループや諸運動が、教会との調和のうちに御父に叫びを上げ、この賜物を呼び求めることができますように。今日もまた、教会の起源(誕生日)に当たって、教会はマリアと共に叫びます。ヴェニ・サンクテ・スピリトゥス!聖霊、来てください。信者の心を満たし、あなたの愛の火で彼らを燃え立たせてください。
アーメン。
(高木利彦 訳)
Pope Francis' Homily at Pentecost Mass
Vatican City , May 19, 2013 (Zenit.org) |
Here is the translation of Pope Francis' homily at Mass for the Solemnity of Pentecost which was celebrated this morning at St. Peter's Square.
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Dear Brothers and Sisters,
Today we contemplate and re-live in the liturgy the outpouring of the Holy Spirit sent by the risen Christ upon his Church; an event of grace which filled the Upper Room in Jerusalem and then spread throughout the world.
But what happened on that day, so distant from us and yet so close as to touch the very depths of our hearts? Luke gives us the answer in the passage of the Acts of the Apostles which we have heard (2:1-11). The evangelist brings us back to Jerusalem , to the Upper Room where the apostles were gathered. The first element which draws our attention is the sound which suddenly came from heaven like the rush of a violent wind, and filled the house; then the tongues as of fire which divided and came to rest on each of the apostles. Sound and tongues of fire: these are clear, concrete signs which touch the apostles not only from without but also within: deep in their minds and hearts. As a result, all of them were filled with the Holy Spirit, who unleashed his irresistible power with amazing consequences: they all began to speak in different languages, as the Spirit gave them ability. A completely unexpected scene opens up before our eyes: a great crowd gathers, astonished because each one heard the apostles speaking in his own language. They all experience something new, something which had never happened before: We hear them, each of us, speaking our own language. And what is it that they are they speaking about? Gods deeds of power.
In the light of this passage from Acts, I would like to reflect on three words linked to the working of the Holy Spirit: newness, harmony and mission.
1. Newness always makes us a bit fearful, because we feel more secure if we have everything under control, if we are the ones who build, programme and plan our lives in accordance with our own ideas, our own comfort, our own preferences. This is also the case when it comes to God. Often we follow him, we accept him, but only up to a certain point. It is hard to abandon ourselves to him with complete trust, allowing the Holy Spirit to be the soul and guide of our lives in our every decision. We fear that God may force us to strike out on new paths and leave behind our all too narrow, closed and selfish horizons in order to become open to his own. Yet throughout the history of salvation, whenever God reveals himself, he brings newness and change, and demands our complete trust: Noah, mocked by all, builds an ark and is saved; Abram leaves his land with only a promise in hand; Moses stands up to the might of Pharaoh and leads his people to freedom; the apostles, huddled fearfully in the Upper Room, go forth with courage to proclaim the Gospel. This is not a question of novelty for noveltys sake, the search for something new to relieve our boredom, as is so often the case in our own day. The newness which God brings into our life is something that actually brings fulfilment, that gives true joy, true serenity, because God loves us and desires only our good. Let us ask ourselves: Are we open to Gods surprises? Or are we closed and fearful before the newness of the Holy Spirit? Do we have the courage to strike out along the new paths which Gods newness sets before us, or do we resist, barricaded in transient structures which have lost their capacity for openness to what is new?
2. A second thought: the Holy Spirit would appear to create disorder in the Church, since he brings the diversity of charisms and gifts; yet all this, by his working, is a great source of wealth, for the Holy Spirit is the Spirit of unity, which does not mean uniformity, but which leads everything back to harmony. In the Church, it is the Holy Spirit who creates harmony. One of Fathers of the Church has an expression which I love: the Holy Spirit himself is harmony Ipse harmonia est. Only the Spirit can awaken diversity, plurality and multiplicity, while at the same time building unity. Here too, when we are the ones who try to create diversity and close ourselves up in what makes us different and other, we bring division. When we are the ones who want to build unity in accordance with our human plans, we end up creating uniformity, standardization. But if instead we let ourselve be guided by the Spirit, richness, variety and diversity never become a source of conflict, because he impels us to experience variety within the communion of the Church. Journeying together in the Church, under the guidance of her pastors who possess a special charism and ministry, is a sign of the working of the Holy Spirit. Having a sense of the Church is something fundamental for every Christian, every community and every movement. It is the Church which brings Christ to me, and me to Christ; parallel journeys are dangerous! When we venture beyond (proagon) the Churchs teaching and community, and do not remain in them, we are not one with the God of Jesus Christ (cf. 2 Jn 9). So let us ask ourselves: Am I open to the harmony of the Holy Spirit, overcoming every form of exclusivity? Do I let myself be guided by him, living in the Church and with the Church?
3. A final point. The older theologians used to say that the soul is a kind of sailboat, the Holy Spirit is the wind which fills its sails and drives it forward, and the gusts of wind are the gifts of the Spirit. Lacking his impulse and his grace, we do not go forward. The Holy Spirit draws us into the mystery of the living God and saves us from the threat of a Church which is gnostic and self-referential, closed in on herself; he impels us to open the doors and go forth to proclaim and bear witness to the good news of the Gospel, to communicate the joy of faith, the encounter with Christ. The Holy Spirit is the soul of mission. The events that took place in Jerusalem almost two thousand years ago are not something far removed from us; they are events which affect us and become a lived experience in each of us. The Pentecost of the Upper Room in Jerusalem is the beginning, a beginning which endures. The Holy Spirit is the supreme gift of the risen Christ to his apostles, yet he wants that gift to reach everyone. As we heard in the Gospel, Jesus says: I will ask the Father, and he will give you another Advocate to remain with you forever (Jn 14:16). It is the Paraclete Spirit, the Comforter, who grants us the courage to take to the streets of the world, bringing the Gospel! The Holy Spirit makes us look to the horizon and drive us to the very outskirts of existence in order to proclaim life in Jesus Christ. Let us ask ourselves: do we tend to stay closed in on ourselves, on our group, or do we let the Holy Spirit open us to mission?
Todays liturgy is a great prayer which the Church, in union with Jesus, raises up to the Father, asking him to renew the outpouring of the Holy Spirit. May each of us, and every group and movement, in the harmony of the Church, cry out to the Father and implore this gift. Today too, as at her origins, the Church, in union with Mary, cries out:Veni, Sancte Spiritus! Come Holy Spirit, fill the hearts of your faithful, and kindle in them the fire of your love! Amen.
http://www.zenit.org/en/articles/37205