インマヌエル 「神は我らと共におられる」 :嘆願と約束

待降節第 4 主日 ( A 年) 聖書黙想  2010/12/19   トマス・ロシカ師

 

 

この待降節第4主日にあたり、預言者イザヤの言葉に、ヨセフの夢に、そして聖なるおとめの胎のうちに人となられるという永遠なる神の約束に注意して耳を傾けましょう。人間の歴史の中に入り込むイエスの誕生は、古代イスラエルの民の希望とあこがれ、夢と願望の真の成就でした。

 

第一朗読のイザヤ書( 7:10-14 )で、アハズ王は、自分が神よりもむしろアッシリアの王の力に頼るという選択を、偽善的な言い方で表現しています( 12 節)。イザヤが提示したしるしは、苦難の最中にあるユダヤを護るためのものですが、特に神がダビデにした、理想の王(イザヤ 9:5-6 11:1-45 参照)であるインマヌエルの到来の約束の成就と深い関わりを持ちます(サムエル記下 7:12-16 )。

 

教会は、このイザヤの預言(( 7:14 )が、キリストとそのおとめなる母によって成就したことを、いつもマタイによる福音物語の視点で理解してきました。預言者イザヤは、自分の言葉の奥に隠されていた力を完全に覚る必要はなかったのです。将来のヒゼキヤ王の受胎と誕生のうちに、準備段階としての、また部分的な成就を捜し求める人たちもいます。ヒゼキヤ王の母は、イザヤが語った時点では若い未婚の女性、ヘブライ語の「 almah 」であるということになっていました。しかし聖霊は、もう一つの誕生の準備をしていました。その誕生が、インマヌエルの使命を果たし、その誕生において、神の母の永久の処女性が、この予言の言葉を成就することになっていたのです。

 

イエスにおける成就

マタイ福音書は、その全体が、イエスにおいて成就された(旧約)聖書の言葉について書かれています。冒頭の系図( 1:1-17 )を見ると、イエスは、イスラエルの長い契約の歴史の流れ、特に惑いと悲劇に満ちた後半の歴史の頂点になっています。マタイは、バビロン捕囚がイエス以前の最後の重要な出来事であるという点で、当時のユダヤ人たちと同意見です。天使たちが、イエスは「自分の民を罪から救う」( 1:21 )と言うとき、捕囚からの解放が視野にあります。マタイによる幼子の物語( 1:1-2:23 )は、彼の福音書のプロローグとなっています。

 

マタイによる幼子の物語は、系図と五つの物語で成り立っていて、イスラエルの歴史のクライマックスとしてのイエスの到来と、旧約聖書の預言の成就としてのイエスの受胎・誕生・幼年期を提示しています。マタイによれば、人間の歴史の中にイエスが誕生したことで、少なくとも三つの聖書のテーマが成就されます。まずイエスは、イスラエルの民を約束の地に導きます。次に、「イエス」は、「ヨシュア」のギリシャ語です。イエスは、「神は我々と共におられる」という意味のインマヌエルとして、民と共にいる神を体現しています。(マタイ 1:23 に引用されたイザヤ 7:14 、) そして、新しいダビデとしてイエスは、ベツレヘムに生まれたメシアです(ミカ書 5:1-3 の成就としてのマタイ 2:5 )。

 

マタイによる幼子の物語の最初の話( 18-25 節)は、マタイ 1 16 節(系図)に要約されていることの詳しい説明です。イエスの処女懐胎は、聖霊の御業です。ヨセフはマリアと縁を切ろうと決心しますが、その決心は、マリアを家に迎え入れ、その子を自分の子として受け入れなさいという天からの命令に打ち負かされます。自然の系譜は壊されますが、ダビデへの約束は成就されます。ヨセフが養子縁組することで、その子はダビデの家系に属することになります。マタイは、処女懐胎を、イザヤ書 7 14 節の成就と見なします。

 

ヨセフの正しさ

婚約( betrothal )( 18 節)は結婚の最初の段階で、一人の男性と一人の女性を、夫と妻に定めます。

その後の不貞は、姦通と見なされました。婚約の数ヶ月後に夫は妻を家に迎え入れ、その時から通常の結婚生活が始まるのです。ヨセフは、モーセの掟を信心深く守る正しい人であった( 19 節)と書かれています。ヨセフは、その掟に大きく背いた疑いのある相手とは縁を切りたいと望みました。一般的には、それが掟に従う行動かもしれませんが、申命記 22 20-21 にあるような、そのような物の見方を支持するときにいつも引き合いに出される言葉が、ヨセフの状況にふさわしいものであるかは、定かではありません。

訳注:申命記 22:20-21 「もしその娘に処女の証拠がなかったという非難が確かであるならば、娘を父親の家の戸口に引き出し、町の人たちは彼女を石で打ち殺さねばならない。彼女は父の家で姦淫を行って、イスラエルの中で愚かなことをしたからである。あなたはあなたの中から悪を取り除かねばならない。」

 

旧約聖書からのこだま

旧約聖書の、「主の天使」(マタイ 1:20 )という表現は、神が人間とコミュニケーションをとるときに共通する呼び名です。マタイの物語に夢( 2:3,19,22 )が出てくるのは、家長ヤコブの息子であるヨセフの夢(創世記 37:5-11;19 )を思い起こさせる意図があるのかも知れません。より近い類例は、歴史家ヨセフスが語るモーセの父アムラムの夢です。(ユダヤ古代誌 2,9,3;212,215-6 1世紀のユダヤ文化の中では、ヘブライ語のイエス( 21 節)という名前は、ヨシュア(ギリシャ語の ”Iesous” )という名前を想起させます。ヨシュアは、「ヤーウェが助ける」という意味で、「主が救う」という意味に解釈されていました。

訳注:フラウィウス・ヨセフス著・秦剛平訳「ユダヤ古代誌」(ちくま学芸文庫)旧約時代編:アムラムに対する神の啓示(197頁)

 

神は共におられる

マタイ 1 23 節に、「インマヌエル」―「神は我々と共におられる」という、旧約聖書を思い起こさせる言葉が出てきます。マタイによれば、イザヤの時代に神がユダヤに与えた解放の約束は、イエスの誕生によって果たされ、そのイエスにおいて神は民と共におられます。「インマヌエル」という言葉は、マタイ福音書の最後にも出てきます。復活したイエスは、そこで弟子たちに、「いつも共にいる」と確約します。「わたしは世の終わりまで、いつもあなたがたと共にいる。」( 28:20 ) 神はイエスにおいて、真にその約束を果たされたのです。イエスは、言葉と行い、望みと現存、血と肉によって、神のご計画を真に実現されます。

 

「インマヌエル」という名前に、わたしたちは、時代を超えて人間が抱く神への深いあこがれに対する答えを見いだします。インマヌエルは(わたしたちの側からは)祈りであり、願いであり、神の側からすると、約束であり、宣言です。インマヌエルという言葉を口にするとき、わたしたちは、本当に祈り、嘆願します。「神よ、共にいて下さい。」と。そして、神が、インマヌエルと口にするとき、全能、永遠にして、遍在する世界の創造主は、この子において「わたしは、あなたがたと共にいる。」と告げているのです。神が、幼子イエスにおいて「わたしたちと共におられる」のは、単に、歴史のある困難な時に、束の間現れて、わたしたちを祝福するためだけではないのです。また、共におられる神は、わたしたちを助け、危険から護り、救い出し、導くためにイエスを使おうとしているのでもありません。そうではなく、ベツレヘムの飼い葉桶に眠る小さな主イエスこそ、「神がわたしたちと共におられる」姿なのです。この小さな姿こそ神なのです。

 

ほかの福音記者の誰にもまして、マタイは、イエスの生涯の出来事が「預言者を通して語られたことが実現するため」に起こったのだということを、細心の注意を払って記しています。( 2:23 そして、ついには、 1 25 節で「男の子が生まれるまで(マリアと関係することはなかった)」という表現が出てきます。福音記者マタイは、ヨセフがイエスの受胎に関係していないことを強調しようとしています。

Until (―まで)のギリシャ語は、イエスの誕生後に通常の夫婦間のいとなみがあったことを暗示してはいませんし、否定もしていません。

 

終末論的次元

今週も続けて、ベネディクト 16 世の使徒的勧告「神のみことば( Verbum Domini )」、特に、「神のみことばの終末論的次元」について語っている箇所を読みましょう。

 

教皇は以下のように書いています。「これらすべてのうちに、教会は、イエス・キリスト共に、『わたしは最初の者にして最後の者である』(ヨハネの黙示録 1:17 )という神の最終的な御言葉の前に立っているという気づきを口にします。神は、創造と歴史に最終的な意味を与え、それ故にわたしたちは、御言葉の終末論的リズムのうちで、時の中、神の創造の中に生きるよう呼ばれています。『このように、キリスト教の体制は、新しくて最終的な契約なのですから、決して終わることはありません。そして、主イエス・キリストの栄光あるご出現より以前に、新たな公の啓示など期待することはできません。(テモテ 6:14 、テトス 2:13 参照)』 実際、司教会議の間に彼らが書き留めたように、『キリスト教の独自性』は、イエス・キリストという出来事、すなわち啓示の最高点、神の約束の成就、人と神との出会いの調停者という出来事において明らかにされます。『神を示された』(ヨハネ 1:18 )方は、ただお一人、人類に与えられた最終的な御言葉です。」

 

「十字架の聖ヨハネは、この真実を見事に表現しています。『神は、その唯一の言葉である(神は、他に言葉を持ちません)御子をお与えになったのですから、このただ一つの言葉で、一度に、すべてのことを語られました。そして、それ以上語られることはありません。なぜなら、かつて預言者たちに分けて語られたことを、その全てである御子を与えることで、一挙に語られたのですから。 神に疑問を投げかけ、幻や啓示を求める人は皆、その愚かな行為ばかりでなく、神を傷つける行為によって罪に問われます。その人たちは、完全にキリストだけを見つめることができず、何か他の目新しいものを求める欲望に生きているのです。』

 

「従って、司教会議は、『忠実な信者たちが、神の御言葉と私的な啓示とを識別するよう助ける』必要性を指摘しました。彼らの役割は、キリストの明確な啓示を『完成する』ことではなく、歴史の中のある期間を、それ(啓示)によって一層十分に生きる手助けをすることにあるのです。

私的な啓示の価値と、ただ一つの公の啓示の価値は本質的に異なります。後者は信じることを求めます。そして、公の啓示は、神ご自身が、人間の言葉や生きた教会共同体の黙想を通して、わたしたちに話しかけます。私的な啓示の真実を判断する基準は、それがキリストご自身を指向しているかどうかにあります。もしも、それがわたしたちをキリストから離れる方向に導くなら、それは、聖霊によるものではありません。聖霊はわたしたちを福音から離れる方向へではなく、より深く福音へと導きます。」

訳注:公的啓示は全てのキリスト者を拘束しますが、私的啓示はそれを受けた人だけを拘束します。カトリック教会は公的啓示は完成されたもので、それ故、最後の使徒の死を以て完結したもの Vatican II, Dei Verbum 4 と教えます。しかし、私的啓示は、それ以後も継続してきています。 http://www.catholic.com/library/Private_Revelation.asp

 

「私的な啓示は、このような信仰の助けとなり、ただ一つの公の啓示に立ち戻るので、その信頼性を的確に証明します。私的啓示を教会が承認するということは、本質的に、そのメッセージに信仰や道徳に反するものが含まれていないことを意味しています。そして、公にすることが正当であり、忠実な信者たちが冷静な支持を表明することを認めることを意味します。私的な啓示は、(信仰に)新たな重みを加え、新しい形の信心を生みだし、また、古い形の信心を深めることができます。私的な啓示は、一定の預言的な性格を帯びることがあり(一テサロニケ 5:19-21 参照)、時には福音をよりよく理解し、生きるための貴重な助けとなることもあります。従って、それは軽く扱われるべきものではありません。それは助けを提供しますが、それを使うことは義務ではありません。いずれにせよ、それは、信仰、希望、愛を養うもの、すなわちすべての人にとっての救いに通じる永遠の道でなければなりません。」

(「神のみことば」 No.14

 

 

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聖書朗読

 

イザヤ 7:10-14 : インマヌエル預言: 7:10 主は更にアハズに向かって言われた。 7:11 「主なるあなたの神に、しるしを求めよ。深く陰府の方に、あるいは高く天の方に。」 7:12 しかし、アハズは言った。「わたしは求めない。主を試すようなことはしない。」 7:13 イザヤは言った。「ダビデの家よ聞け。あなたたちは人間に/もどかしい思いをさせるだけでは足りず/わたしの神にも、もどかしい思いをさせるのか。 7:14 それゆえ、わたしの主が御自ら/あなたたちにしるしを与えられる。見よ、おとめが身ごもって、男の子を産み/その名をインマヌエルと呼ぶ。

 

ローマ 1:1-7 : 挨拶 1:1 キリスト・イエスの僕、神の福音のために選び出され、召されて使徒となったパウロから、 ―― 1:2 この福音は、神が既に聖書の中で預言者を通して約束されたもので、 1:3 御子に関するものです。御子は、肉によればダビデの子孫から生まれ、

  1:4 聖なる霊によれば、死者の中からの復活によって力ある神の子と定められたのです。この方が、わたしたちの主イエス・キリストです。 1:5 わたしたちはこの方により、その御名を広めてすべての異邦人を信仰による従順へと導くために、恵みを受けて使徒とされました。 1:6 この異邦人の中に、イエス・キリストのものとなるように召されたあなたがたもいるのです。 ―― 1:7 神に愛され、召されて聖なる者となったローマの人たち一同へ。わたしたちの父である神と主イエス・キリストからの恵みと平和が、あなたがたにあるように。

 

マタイ 1:18-24 : イエス・キリストの誕生 1:18 イエス・キリストの誕生の次第は次のようであった。母マリアはヨセフと婚約していたが、二人が一緒になる前に、聖霊によって身ごもっていることが明らかになった。 1:19 夫ヨセフは正しい人であったので、マリアのことを表ざたにするのを望まず、ひそかに縁を切ろうと決心した。 1:20 このように考えていると、主の天使が夢に現れて言った。「ダビデの子ヨセフ、恐れず妻マリアを迎え入れなさい。マリアの胎の子は聖霊によって宿ったのである。 1:21 マリアは男の子を産む。その子をイエスと名付けなさい。この子は自分の民を罪から救うからである。」 1:22 このすべてのことが起こったのは、主が預言者を通して言われていたことが実現するためであった。

  1:23 「見よ、おとめが身ごもって男の子を産む。その名はインマヌエルと呼ばれる。」この名は、「神は我々と共におられる」という意味である。 1:24 ヨセフは眠りから覚めると、主の天使が命じたとおり、妻を迎え入れた。

 


Emmanuel: the Plea and the Promise

Biblical Reflection for 4th Sunday of Advent, Year A, By Father Thomas Rosica, CSB

TORONTO, DEC. 14, 2010 Zenit.org .-

 

On this Fourth Sunday of Advent, we listen attentively to the words of the prophet Isaiah, to the dream of Joseph, and the promise of the eternal God that takes flesh in the womb of the Virgin. The birth of Jesus into human history was the true fulfillment of the hopes and longings, dreams and desires of the people of ancient Israel.

 

Sign of Isaiah

In the first reading from the prophet Isaiah 7:10-14 , King Ahaz expresses in a hypocritical way his preference for depending upon the might of Assyria rather than upon God v 12 . The sign proposed by Isaiah v 14 was concerned with the preservation of Judah in the midst of distress but more especially with the fulfillment of God's earlier promise to David 2 Samuel 7:12-16 in the coming of Emmanuel as the ideal king cf. Isaiah 9:5-6; 11:1-5 .

 

The Church has always followed Matthew's Gospel story in seeing the fulfillment of this verse 7:14 in Christ and his Virgin Mother. The prophet Isaiah need not have known the full force hidden deep within his own words. Some have sought a preliminary and partial fulfillment in the conception and birth of the future King Hezekiah, whose mother, at the time Isaiah spoke, would have been a young, unmarried woman "almah" in Hebrew. The Holy Spirit was preparing, however, for another birth which would fulfill Emmanuel's mission, and in which the perpetual virginity of the Mother of God was to fulfill the words of this prophesy.

 

Fulfillment in Jesus

Matthew's entire Gospel is about the scriptures being fulfilled in Jesus. In the genealogy 1:1-17 , Jesus is the culmination point toward which Israel's long covenant history has been leading, particularly its puzzling and tragic latter phase. Matthew agrees with his Jewish contemporaries that the exile was the last significant event before Jesus; when the angel says that Jesus will "save his people from their sins" 1:21 , liberation from exile is in view. Matthew's infancy narrative 1:1-2:23 forms the prologue of his Gospel.

 

Consisting of a genealogy and five stories, it presents the coming of Jesus as the climax of Israel's history, and the events of his conception, birth, and early childhood as the fulfillment of Old Testament prophecy. Matthew tells us that Jesus' birth in human history fulfills at least three biblical themes. He brings Israel into the Promised Land; "Jesus" is the Greek for "Joshua." As Emmanuel, "God with us," Jesus embodies God's presence with his people Isaiah 7:14, quoted in 1:23 . As the new David, Jesus is the Messiah born at Bethlehem 2:5, fulfilling Micah 5:1-3 .

 

The first story of Matthew's infancy narrative vv. 18-25 spells out what is summarily indicated in Matthew 1:16. The virginal conception of Jesus is the work of the Spirit of God. Joseph's decision to divorce Mary is overcome by the heavenly command that he take her into his home and accept the child as his own. The natural genealogical line is broken but the promises to David are fulfilled; through Joseph's adoption the child belongs to the family of David. Matthew sees the virginal conception as the fulfillment of Isaiah 7:14.

 

Righteousness of Joseph

Betrothal v. 18 was the first part of the marriage, constituting a man and woman as husband and wife. Subsequent infidelity was considered adultery. The betrothal was followed some months later by the husband's taking his wife into his home, at which time normal married life began. We are told that Joseph was a righteous man v. 19 , a devout observer of the Mosaic law. Joseph wished to break his union with someone whom he suspected of gross violation of the law. It is commonly said that the law required him to do so, but the texts usually given in support of that view, such as Deuteronomy 22:20-21, do not clearly pertain to Joseph's situation.

 

Echoes of the Old Testament

In the Old Testament, the expression "the angel of the Lord" v. 20 was a common designation of God in communication with a human being. The dreams mentioned in Matthew's story 2:13, 19, 22 may be meant to recall the dreams of Joseph, son of Jacob the patriarch Genesis 37:5-11:19 . A closer parallel is the dream of Amram, father of Moses, related by Josephus Antiquities 2,9,3; 212, 215-16 .The Hebrew name Jesus v. 21 in first-century Judaism recalls the name Joshua Greek "Iesous" meaning "Yahweh helps" and was interpreted to mean "the Lord saves."

 

God is with us

In Matthew 1:23 we have the evocative word "Emmanuel" -- "God is with us." God's promise of deliverance to Judah in Isaiah's time is seen by Matthew as fulfilled in the birth of Jesus, in whom God is with his people. "Emmanuel" is also alluded to at the end of Matthew's Gospel where the risen Jesus assures his disciples of his continued presence: "I am with you always, until the end of the age" 28:20 . God did indeed keep his promise in Jesus. Jesus truly fulfills the plan of God in word and deed, in desire and presence, in flesh and blood.

 

In the name "Emmanuel," we find the answer to humanity's deepest longings for God throughout the ages. Emmanuel is both a prayer and plea on our behalf and a promise and declaration on God's part.When we pronounce the word, we are really praying and pleading: "God, be with us!" And when God speaks it, the almighty, eternal, omnipresent Creator of the world is telling us: "I am with you" in this Child. In the baby Jesus, God is "with us," not merely to bless us in some sort of cameo appearance at one difficult moment in history. Nor is God with us in that he is going to use Jesus to help us, protect us, rescue us from danger and guide us. No -- the little Lord Jesus asleep in the manger of Bethlehem is "God with us" because he is God.

 

More than the other evangelists, Matthew takes great care to note that events in Jesus' life happened "so that what had been spoken through the prophets might be fulfilled" 2:23 . Finally in Verse 25, we find the expression "until she Mary bore a son." Matthew the evangelist is concerned to emphasize that Joseph was not responsible for the conception of Jesus. The Greek word translated "until" does not imply normal marital conduct after Jesus' birth, nor does it exclude it.

 

Eschatological dimension

This week, continue reading Benedict XVI's apostolic exhortation "Verbum Domini," especially the section that speaks about "The eschatological dimension of the word of God."

 

The Pope writes: "In all of this, the Church gives voice to her awareness that with Jesus Christ she stands before the definitive word of God: he is 'the first and the last' Revelation 1:17 . He has given creation and history their definitive meaning; and hence we are called to live in time and in God's creation within this eschatological rhythm of the word; 'thus the Christian dispensation, since it is the new and definitive covenant, will never pass away; and no new public revelation is to be expected before the glorious manifestation of our Lord Jesus Christ' cf. 1 Timothy 6:14 and Titus 2:13 .

"Indeed, as the fathers noted during the synod, the "uniqueness of Christianity is manifested in the event which is Jesus Christ, the culmination of revelation, the fulfillment of God's promises and the mediator of the encounter between man and God. He who 'has made God known' John 1:18 is the one, definitive word given to mankind.

 

"St. John of the Cross expresses this truth magnificently: 'Since he has given us his Son, his only word for he possesses no other , he spoke everything at once in this sole word -- and he has no more to say. ... Because what he spoke before to the prophets in parts, he has spoken all at once by giving us this All who is his Son. Any person questioning God or desiring some vision or revelation would be guilty not only of foolish behavior but also of offending him, by not fixing his eyes entirely on Christ and by living with the desire for some other novelty.'

 

"Consequently, the synod pointed to the need to 'help the faithful to distinguish the word of God from private revelations' whose role 'is not to "complete" Christ's definitive revelation, but to help live more fully by it in a certain period of history.'

The value of private revelations is essentially different from that of the one public revelation: The latter demands faith. In it, God himself speaks to us through human words and the mediation of the living community of the Church. The criterion for judging the truth of a private revelation is its orientation to Christ himself. If it leads us away from him, then it certainly does not come from the Holy Spirit, who guides us more deeply into the Gospel, and not away from it.

 

"Private revelation is an aid to this faith, and it demonstrates its credibility precisely because it refers back to the one public revelation. Ecclesiastical approval of a private revelation essentially means that its message contains nothing contrary to faith and morals; it is licit to make it public and the faithful are authorized to give to it their prudent adhesion. A private revelation can introduce new emphases, give rise to new forms of piety, or deepen older ones. It can have a certain prophetic character cf. 1 Thessalonians 5:19-21 and can be a valuable aid for better understanding and living the Gospel at a certain time; consequently, it should not be treated lightly. It is a help, which is proffered, but its use is not obligatory. In any event, it must be a matter of nourishing faith, hope and love, which are for everyone the permanent path of salvation" "Verbum Domini," No. 14 .

 

 

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