家族と正義、双方への呼びかけ:倫理学者が読む「愛のよろこび」
パトリック・T・リアードン 2017/4/24 NCR
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A bride and groom hold hands during a marriage convalidation Mass in 2016 at Immaculate Conception Church in Chicago. Couples married civilly take part in such services to receive the sacrament of matrimony. (CNS/Chicago Catholic/Karen Callaway)
2回に分けて行われた家庭に関するシノドスを受けて、昨年発表された教皇フランシスコの勧告「愛のよろこび」には多くのことが書かれていますが、神学者ジュリー・ハンロン・ルビオ教授(Julie Hanlon Rubio)によれば、その核心はかなりシンプルだということです。
様々な社会的圧力が、結婚や家庭生活をさらに難しくしています。それらは、貧困、投獄、移住、暴力、人種差別、個人主義などなどです。
「結婚と家庭について考えるとき、わたしたちはこれらの
問題にも心を向けなければならないと教皇は言います。 theologian Julie Hanlon Rubio
これは、社会正義を重んじる人々への、結婚と家庭に注目
せよという呼びかけであり、一方で、結婚と家庭を重視する人々への、社会正義に心をかけよという呼びかけでもあります」。
これは、4月19日、リバー・フォレスト郊外のシカゴ・ドミニカン大学における教皇の使徒的勧告に関する講義の中で、ルビオ教授が語ったことばです。
ルビオ教授は、セント・ルイス大学のキリスト教倫理の教授で、NCR編集部のメンバーです。教授によれば、教会やアメリカ社会では「家庭に価値を置く(重視する)人たちと、社会正義に価値を置く人たち」の間に、しばしば明確な対立が見られるということです。これは、たとえば、小教区の教会委員会を立ち上げるとき、また教育体系を考えるときに問題化し、カトリック神学の分野でも起こりがちなことです。
教皇フランシスコは、コインの両面のようなこの二つの主題について話すために「新しいかたちの会話」を始めており、そこで教皇は「預言的な言葉と、身近な言葉」の両方を使っています。
教皇は、現代文化の主流とは異なり、結婚と家庭を社会生活の波風からの避難場所とは見なしません。ルビオ教授によれば、教皇は、他者との関わりへと「手に手を取って、前進し、外へと向かう夫婦」というビジョンを持っています。教皇はウルグアイの詩人マリオ・ベネディッティの詩も引用します。「あなたを愛するのは、正義のために働く手を持っているから…。わたしたちは、ただ二人以上のもの…。」
ルビオ教授はこう言います。「教皇が教えているのは、まさに愛の見方、家庭と結婚の実体、真のあわれみの実例であり、すべての困難の原因となる社会正義の問題に目を配る実例です。」
20世紀を通じて、カトリックの神学者たちは、結婚に愛が必須であるかという問題について論争してきました。そして多くの人が必須ではないと考えました。「しかし、教皇フランシスコは愛を中心に据えています」とルビオ教授は指摘します。「そして教皇は、夫婦たちが使う言葉を用いて」共に生活を分かち合うことの喜びと痛みを語っています。
そればかりか教皇は、「教会が結婚について犯してきた誤りについても話しています。教皇によればわたしたちは間違いを犯してきました。わたしたちは、生殖に重きを置きすぎて来たのです」。
教皇フランシスコは、肉体的な愛と感情的交流の楽しみ(「歓び」)を考えるために、結婚と家庭についての視点を見直しています。ルビオ教授によれば、教皇は「性に関して、肯定的な言葉」を用いています。「おそらくはヨハネ・パウロ2世も同様に肯定的な考えだったのかもしれませんが、フランシスコ教皇ほどに現実に即して語ることはありませんでした。」
教皇フランシスコの考え方は、生涯の結びつきとしての結婚の伝統的価値に深く根ざしていますが、その表現は、恋人同士が交わす言葉のように聞こえます。
「教皇は、愛の本質には、永遠を指向する『何か』があると言います」とルビオ教授は言います。「教皇によれば、その『何か』とは、誰かが『あなたを愛しています』と言うときにその人から受けたいと思うものであり、また、その人がわたしから受けたいと思うものでもあります。しかし、それを受けるためには愛を養い育てなければなりません。さらに、相手(配偶者)に分かるような表現をしなければなりません。」
例えば、教皇は「愛のよろこび」(ラテン語タイトルAmoris Laetitiaで一般的に知られている)の中で以下のように述べています。
夫婦の喜びは、悲しみのただ中でも体験し得るものです。それは当然のことながら、結婚が、楽しみと争い、緊張と休息、痛みと癒し、満足と切望、いらだちと喜びの混じり合ったものであることは避けられない、と認めることでもあります。(AL126)
しかし、教皇はこのような結婚の理想を掲げる一方で、この理想に合わない人たち、例えば、離婚した夫婦や、片親たちに手を差し伸べ「同伴」しようともしています。
家庭に関するシノドスに先立って行われたアンケート調査は、教皇の使徒的勧告の内容につながっていますが、その調査の中では、教会の教えに対する誤解や異議が浮き彫りにされました。
「シノドスの論議の中心は…どのようにして人々と同伴するか、という点でした。」ルビオ教授はこう指摘します。
その結果:司教たちの討論は、私的に行われたものでも公開されるのが一般的でした。
同教授は、これが多くの高位聖職者(司教たち)を不安に陥れたと言います。「しかし、教皇フランシスコは最後のスピーチでこう言いました。『これは素晴らしいことでした。そしてとても嬉しいことです。わたしたちは共に旅をしてきたのです。意見が一致しなかったことは残念なことかも知れません。しかしこれが教会なのです。』」
教皇は「愛のよろこび」の中で、理想を掲げることと、手をさし伸べてあわれみの抱擁をすることとの間に存在する緊張関係を収めようとはしていません。教皇フランシスコは、教会の片隅に追いやられていると感じている人たちを進んで受け入れ同伴するための方法を見つけるよう、それぞれの小教区に課題を与えたのだとルビオ教授は指摘します。
「設計図などありません」と教授は言います。
教皇は「愛のよろこび」を美しく、率直に、生き生きと、そして分かりやすく書いていますが、その内容をよく読むと、小気味よく、時には危ういほどの革新的な姿勢で、複雑な神学思想や、人と人との関係性と取り組んでいます。
ルビオ教授はこの一年、「愛のよろこび」を、広範囲の一般向けに、より単純でより直接的な表現に翻訳する仕事を続けてきました。同教授は、使徒的勧告「愛のよろこび」が公表されてから2週間以内に、NCR(National Catholic Reporter誌)に長い分析を発表しました。そして、4月のドミニカン大学での講演は、勧告に関する3度目の講演でした。
さらに2月には「教皇フランシスコの『愛のよろこび』を読み、祈り、生きる:信仰養成のガイド」(Reading, Praying, Living Pope Francis's The Joy of Love : A Faith Formation Guide :Liturgical Press) という96ページの論評を発表しました。インタビューに応じたルビオ教授は「このような文書を手にして、そのために働くのはとても素晴らしいことです」と語りました。「ここから扉が開きます。結婚についてこれほど深く語る文献は見たことがありません。」
ルビオ教授はこの勧告に不完全なところがあることも認めていますが、これこそ動かすことのできない現実の結婚の捉え方であるとして、広く信じられている「結婚」幻想と鋭く対比させています。その夢(幻想)は破壊的です。なぜなら、状況が厳しくなると、配偶者の一方は、それが相手の責任であると決めつけ、人生を完全にしてくれる本当の「相手」を見つけようと去っていくからです。
他方で教皇フランシスコは、人生は完全ではないと警告しています。
「教皇は、結婚の美しさと日常性について、それがいかに素晴らしいものか、また苦しいものか、そしてその苦しみは日々誰もが味わっているものだ、と語ることができる方です。」
「そして、誰かを一生涯愛することは、正義を愛することです、とも。」
(以上)
Ethicist sees 'Joy of Love' as call-out for family, justice
Patrick T. Reardon | Apr. 24, 2017 NCR
RIVER FOREST, ILL.… There's a lot going on in "The Joy of Love" (Amoris Laetitia), the exhortation Pope Francis published last year after the two-part synod on the family, but, says theologian Julie Hanlon Rubio, the core of it is pretty simple.
An array of social forces make marriage and family life more difficult — poverty, incarceration, migration, violence, racism, individualism and many more.
"The pope says, if we care about marriage and family, we have to care about these issues as well. This is a call-out to the social justice people to pay attention to marriage and family, and it's a call-out to the marriage-and-family people to care about social justice."
That was Rubio's message on April 19 during a lecture on the papal exhortation at Dominican University in the Chicago suburb of River Forest.
Rubio, a professor of Christian ethics at St. Louis University and a member of the NCR board, noted that frequently in the church and in American society, there is a clear separation between "the family values people and the social justice people." This occurs in the way parish committees are set up, for example, and in the arrangement of academic disciplines, and in Catholic theology.
In talking about the two subjects as sides of the same coin, Francis is starting "a new kind of conversation," using "prophetic and homey language."
Unlike the mainstream modern culture, the pope doesn't see marriage and family as a refuge from the whirlwind of life. His is a vision, Rubio said, of "a couple holding hands and moving forward and outward" into engagement with others. He even quotes Uruguayan poet Mario Benedetti: "I love you because your hands/Work for justice ... We are much more than just two."
"What the pope has given us," Rubio said, "is a view of a just love, a real case for family and marriage, and a real case for mercy, and a real case for looking at the social justice issues that make all of this difficult."
Throughout the 20th century, Catholic theologians debated the question of whether love was essential to marriage. Many thought not. "But Francis puts love at the center," noted Rubio, "and he uses words that couples use" to describe the pleasures and pains of sharing a life together.
Not only that, but the pope "talks about what the church has done wrong about marriage. He says we've made mistakes; we've focused too much on procreation."
Francis reframes the conversation about marriage and family to recognize the delight ("joy") of physical love and emotional connection. He uses, Rubio said, "positive language about sex. John Paul II could be positive as well, but not as down-to-earth."
Yet, Francis is deeply rooted in the traditional value of marriage as a lifelong commitment, though he expresses his understanding in what might be called the language of lovers.
"He says there's something about the nature of love that points to forever," Rubio noted. "He says it's what we want from someone when they say, 'I love you,' and what they want from us. But, to get that, you have to cultivate that love. He says you have to show up for your spouse."
For instance, in "The Joy of Love," which is also commonly known by its Latin title, Amoris Laetitia, Francis writes:
Marital joy can be experienced even amid sorrow; it involves accepting that marriage is an inevitable mixture of enjoyment and struggles, tensions and repose, pain and relief, satisfaction and longings, annoyances and pleasures. (AL126)
Yet, while holding up this ideal of marriage, Francis is also reaching out to and seeking to "accompany" those who don't fit that ideal, such as divorced couples and single parents.
Surveys of Catholics before the synod on the family that led to the pope's exhortation showed misunderstandings about and disagreements with church teaching. Rubio said, "The synod focus was — how do we accompany people?"
The result: debates among the bishops that, while conducted in private, were routinely discussed in public.
She noted that this was unsettling for many of the prelates, "but, in his final speech, Francis said: This has been great — and I've been so happy. We've been on this journey together. He said it would have been disappointing not to have disagreed like this. He said this is the church."
In "The Joy of Love," he doesn't try to settle the tension between holding up the ideal and extending the arm and hug of mercy. Rubio pointed out that Francis gave to parishes the job of finding better ways to welcome and accompany those who find themselves on the margins of the church.
"There's no blueprint," she said.
Although Francis writes with beauty, simplicity, gusto and accessibility, he is wrestling in "The Joy of Love" with complex theological ideas and relationships in ways that are refreshingly and, for some, disturbingly innovative.
For the past year, Rubio has taken on the role of translating the document into simpler and more direct language for the wider public. She published a lengthy analysis in NCR within two weeks of its publication, and her talk at Dominican University was her third lecture on the exhortation. In addition, in February, she published a 96-page commentary on the document called Reading, Praying, Living Pope Francis's The Joy of Love: A Faith Formation Guide (Liturgical Press).
"It's just so wonderful to have this kind of document with which to work," Rubio said in an interview. "It can open doors. I don't know many sources where marriage is spoken about to this kind of depth."
While she acknowledges that the exhortation has its imperfections, Rubio sees it as a compelling vision of real marriage, contrasting sharply with the widely held fantasy of "the one." That dream is destructive because when the going gets tough, a spouse can decide that it must be the fault of the other and leave to find the real "one" who can make life perfect.
Francis, on the other hand, warns that life isn't perfect.
"He is able to speak about the beauty of marriage and the everydayness, and how that's beautiful, and the suffering, and the suffering that's ordinary.
"And that loving someone a lifetime is loving justice."
[Patrick T. Reardon is the author of eight books, including the poetry collection Requiem for David and Faith Stripped to Its Essence, a literary-religious analysis of Shusaku Endo's novel Silence.]
https://www.ncronline.org/news/justice/ethicist-sees-joy-love-call-out-family-justice