バチカン当局、「愛のよろこび」をめぐる分裂に警告
クリスタ・ポングラッツ・リッピット 2016/12/5 NCR Today
バチカン教理省長官のゲルハルト・ミュラー枢機卿は、教皇フランシスコの使徒的勧告「愛のよろこび」を巡る論争に関しては一層の客観的な姿勢が求められると語った。
「今必要なことは、わたしたち一人一人が客観的な立場を守ること、そして分裂を避け、分裂の原因になるような行動を慎むことです。」ミュラー枢機卿は12月1日、ローマで、オーストリアのカトリック報道機関Kathpressにこのように語った。
ミュラー師は、「愛のよろこび」に示された教皇フランシスコの教えに疑問を呈する4人の枢機卿の10月19日付の手紙に対して、バチカンが回答することはないだろうと述べた。
この手紙は11月に公表され、前ボローニャ(イタリア)大司教のカルロ・カッファラ、マルタ騎士団総長レイモンド・バーク、前教皇庁歴史学委員会委員長ワルター・ブランドミュラー、前ケルン(ドイツ)大司教のヨアヒム・マイスナーの4人が署名している。
ミュラー教理省長官は、離婚し再婚したカトリック信者が、ある個別のケースにおいて聖体拝領を許される場合があるかどうかについては、直接的なコメントを避けた。その一方で、「愛のよろこび」が、先任の教皇たちの教えや教理省の教えを、もはや有効ではないと否定していると解釈してはならないと強調した。同長官は、1994年、当時のヨーゼフ・ラッツィンガー枢機卿(後のベネディクト16世)の下で、離婚し再婚したカトリック信者が、個々のケースによっては聖体拝領を出来るようにするというドイツの3人の枢機卿の提言を却下したことを回想した。
結婚の不解消性は、「司牧に付随する全ての揺るぎない基準」でなければならないとミュラー師は強調する。
それと同時に師は、教皇フランシスコが、破局に瀕するすべての夫婦(結婚)と家庭のために「常にいつくしみに満ちた神のご意思と一致する道筋を見出す」手助けをしたいと望んでいるのだ、と語った。
同枢機卿は、この問題をめぐって噂になっているバチカン内の「内輪もめ」を強く否定した。「バチカンの高い壁の中で権力闘争が行われているとか、改革派とそれに歯止めをかけようとする人々が争っているといった噂は、権力争いにまつわる腐敗した思考と認識が何を生み出すのかを示すものに過ぎません。」とミュラー師は言う。
一方、バチカンの上訴裁判所であるローマ控訴院の裁判所長、モンセニョール・ピオ・ヴィート・ピント神父は、冷静さと祈りを呼びかけた。12月1日、ドイツ教会のインターネット・ポータルサイトkatholisch.deのインタビューの中でピント神父は、「教会に必要なのは、壁ではなく一致だと教皇は強調なさいました。」と述べた。
4人の枢機卿が教皇に手紙を書き送り、自分たちの懸念を表明したこと自体は「間違った行為ではなく、合法的です。」とピント神父は言う。しかし、教皇の返事が無かったからといって、数週間後にその手紙を公開したことは「顔への平手打ち」同然の行為だったと言う。
教皇が枢機卿らに助言を求めることはあっても、枢機卿が教皇に忠告を押しつけるのは、まったく別の問題だとピント神父は言う。「枢機卿は顧問団でも委員会でもありません。むしろ、高い次元で教皇に忠実を尽くす義務を負っています。教皇は教会の一致のために存在し、枢機卿らの責務は、教皇の妨害をすることではなく支えることにあります。」
ピント神父は、4人の枢機卿たちが、教皇フランシスコに不満を持つ人々の広がりの先陣に過ぎないのではないかという質問に、次のように答えた。「それはメディアの言っていることです。事実を大切にしましょう。その事実とは、教皇は結婚と家庭の問題に関して世界中のすべての教区で調査を行い、その後、調査の結果を討議するために2回のシノドスを招集したことです。それ自体、これまでにはなかったことです。1回目のシノドスでは過半数の司教が、2回目には三分の二の司教が、4人の枢機卿たちが異議を唱えている、まさにその問題に賛同しているのです。」
ピント神父は、4人の枢機卿たちがその赤い帽子(司教の地位)を失うと脅されたという話を否定し、報道機関は「報道の自由」を濫用していると非難した。「わたしが言いたいのは、教皇フランシスコは、いつくしみと限りない忍耐の指標であるということです。」とピント神父はいう。「教皇の関心は、一致とその実現にあるのです。」
4人の枢機卿たちが手紙を公開したことは「重大な誤り」であったと同神父は言う。しかし彼は、教皇フランシスコが4人を司教の赤い帽子を取り上げる(地位を追う)ことはないだろうと考える。「わたしが知る教皇フランシスコは、そのようなことは決してしない方です。」とピント神父は語る。
仮に教皇が、離婚し再婚したカトリック信者に関する「愛のよろこび」の記述を正しく定義しなければ、バーク枢機卿が正式な「訂正」を発表すると宣言したことは「狂気の沙汰」だとピント神父は言う。「教皇フランシスコの言葉は、教会の教えと完全に合致しているばかりか、先任のすべての教皇の言葉とも一致しています。」
枢機卿たちが手紙を発表したことは、公式には何の価値も持たないとピント神父は言う。「わたしたちは教皇を知っています。教皇は、人々が説き伏せられることなどあり得ないと信じています。わたしは、教皇が人々のために祈っていることを知っています。」
[クリスタ・ポングラッツ・リッピット:ロンドンのカトリック系週刊誌 The Tabletのオーストリア人特派員。]
Vatican officials warn against division over 'Amoris Laetitia'
Christa Pongratz-Lippitt | Dec. 5, 2016 NCR Today
The prefect of the Vatican's Congregation for the Doctrine of the Faith, Cardinal Gerhard Müller, has called for greater objectivity in the debate over Pope Francis' apostolic exhortation Amoris Laetitia.
"At the moment, it is important for every single one of us to remain objective and not allow ourselves to become divided or even less to trigger polarization," Müller told the Austrian Catholic press agency Kathpress in Rome Dec. 1.
The Vatican will not be replying to four cardinals' Sept. 19 letter in which they questioned Francis' teaching in Amoris Laetitia, Müller said. The letter, made public in November, was signed by Carlo Caffarra, former archbishop of Bologna, Italy; Raymond Burke, head of the Order of Malta; Walter Brandmüller, former president of the Pontifical Committee for Historical Sciences; and Joachim Meisner, former archbishop of Cologne, Germany.
While the doctrinal prefect did not comment directly on the question of whether divorced and remarried Catholics may in certain individual cases be allowed to receive the Eucharist, he did underline that Amoris Laetitia must not be interpreted to mean that the teaching of previous popes and of the doctrinal congregation is no longer valid. He recalled that in 1994, under the then-prefect Cardinal Joseph Ratzinger (later Pope Benedict XVI), the congregation had rejected the suggestion by three German bishops that, in individual cases, divorced and remarried Catholics be allowed to receive Communion.
The indissolubility of marriage must remain "the unshakable basis of any pastoral accompaniment," Müller emphasized.
At the same time, Francis wants to help all marriages and families who are experiencing crises "to find a way of concurring with the ever-merciful will of God," Müller said.
He emphatically denied alleged infighting over the issue in the Vatican. Rumors of "a power struggle behind the high walls of the Vatican or between reformers and those who want to put the brakes on only shows how tainted thinking and the perception of power struggles has become," Müller said.
Meanwhile, Msgr. Pio Vito Pinto, dean of the Roman Rota, the Vatican's appeal court, has called for calm and prayer. "The church needs unity and not walls, the pope has underlined," Pinto said in an interview with the German church's internet portal katholisch.de on Dec. 1.
That the four cardinals had written to the pope and expressed their worries was "in order and legitimate," Pinto said, but the fact that when they had not received an answer, they published their letter some weeks later was a "slap in the face."
It is one thing for the pope to consult with his cardinals but quite a different matter for them to force their advice on him, Pinto said: "They are not a council or a committee but rather to a high extent under obligation to be loyal to the pope. He stands for church unity and it is their duty to support and not hinder him in this."
Asked if it was not possible that the four cardinals are only the spearhead of a wide front of those who are dissatisfied with Francis, Pinto replied, "That is what the media say, but let us stick to the facts. The fact is that the pope had a survey conducted in all dioceses worldwide on the issue of marriage and the family and then invoked two episcopal synods to discuss the replies, which in itself is unique. At the first synod, the majority of bishops and, at the second, two-thirds of the bishops agreed on exactly those issues that the four cardinals are now contesting."
Pinto denied that the four cardinals were threatened with the loss of their red hats and accused the press of taking journalistic liberty too far. "What I said was that Francis was a beacon of mercy and endlessly patient," Pinto said. "He is concerned with agreement and enforcement."
That the four had published their letter was a "grave error," he said, but he did not think Francis would withdraw the four cardinals' red hats. "Francis, as I know him, will not do so," Pinto said.
Burke's announcement that he would publish a formal "correction" if the pope did not define what he had said in Amoris Laetitia concerning Communion for divorced and remarried Catholics more precisely was "madness," Pinto said. "Francis is not only in full accord with church teaching but with all his predecessors in the 20th century."
Officially, the publication of the cardinals' letter was not of any value, Pinto said. "We know Francis. He believes that people can be won over. I know he prays for them."
[Christa Pongratz-Lippitt is the Austrian correspondent for the London-based weekly Catholic magazine The Tablet.]