4枢機卿、使徒的勧告「愛の喜び」で教皇に公開質問状
ジョシュア・マッケルウィー 2016/11/14 NCR Today
ローマ発:引退間近い4人の枢機卿が、教皇フランシスコの家庭に関する最新の教えに対しえ、質問状を公開した。
枢機卿らは、教皇の使徒的勧告「愛のよろこび」を取り上げ、教皇自身は教会の教えをどのように理解しているかを問う五つの質問に、イエス・ノーで答えるよう求める公開質問状を教皇庁宛に提出した。
枢機卿らは、勧告に含まれる「すべての曖昧さ」を教皇自身が払拭するために、「正義と博愛の行動」として質問状を書いたと述べているが、全体のトーンは挑戦的で、教皇フランシスコの文書を、前任者であるヨハネ・パウロ2世やベネディクト16世の文書と比較して批判している。
本来ならば教皇の最も忠実な擁護者として働く筈の枢機卿の中から、このように教皇庁に公然と挑戦する文書を公開する人々が現れるのは極めて珍しいことである。
2015年のシノドスの期間中、13人の枢機卿が、手紙の形で教皇フランシスコに質問をしたことが報じられたが、その手紙は、報道機関にリークされて初めて公になった。そして、ひとたび手紙が公になると、枢機卿のうちの数名は、「自分はこの手紙とは距離を置く」と注釈を加えた。
「愛のよろこび」に関する今回の質問状は、多くの報道機関に送られた後、月曜日に公表された。その全文は、National Catholic Register (訳注:1927年創刊のアメリカのカトリック紙)が配信した。4人の枢機卿によれば、最初、9月19日に教皇フランシスコと教理省長官のミュラー枢機卿に手紙を送ったにも拘らず、回答がなかったことから、この手紙を公にすることを決めたという。
「教皇は、回答しないと決定しました。」と4人は言う。「わたしたちは、この教皇の権威ある決定を、冷静かつ謙虚な検討と話し合いを続けることへの招きと理解しました。それ故、問題解決へのわたしたちの第一歩を、すべての神の民に周知するために、全文書を提供することにしたのです。」
同文書に署名した4人の枢機卿は…… 前ボローニャ大司教カルロ・カッファラ、マルタ騎士団総長レイモンド・バーク、前教皇庁歴史学委員会委員長ワルター・ブランドミュラー、前ケルン大司教のヨアヒム・マイスナーである。
枢機卿たちの質問は、現在、離婚し再婚した人たちが聖体拝領を出来る状況にあるのか、また、カトリック信者が特定の行動をとることを禁じる「絶対的な道徳の規範」が現在もあるのか、そして、道徳的決定をするときの良心の役割に関するカトリック教えを、教皇はどのように理解しているのか、という点に集中している。
2014年と2015年の家庭に関するシノドスを受けて出された使徒的勧告の中で教皇は、カトリックの司教・司祭は、離婚と再婚といったいわゆる「変則的」状況について、もはや総括的な道徳的判断を適用すべきではないと書いている。
教皇は、再婚者に聖体拝領をはっきりと許すような新しい法や規則は具体的に提起してはいないが、個々の状況についての「司牧的識別」を求め、再婚者たちとの関わりの中で「司牧的いつくしみの論理」を提言している。
教皇フランシスコは、9月にアルゼンチンの司教団に手紙を送り、彼らが教区の司祭に対して、教皇の勧告の中にある「離婚して民法上再婚した夫婦が最終的に聖体拝領を許される状況」に関する項目を実践するための具体的なガイドラインを示したことに感謝を表明している。
4人の枢機卿が月曜日に出した質問状に関して、少なくとも一人の大司教は「気にすることはない」という意見を公表している。
「司牧的なケアは、曖昧さの中で働くものです。」オーストラリア・ブリスベーンのマーク・コールリッジ大司教は、月曜日にこうツイートしている。「ここで語られているような性急な懸念に振り回されない司牧的な忍耐が、わたしたちには必要です。」
(以上)
Four cardinals openly challenge Francis over 'Amoris Laetitia'
Joshua J. McElwee | Nov. 14, 2016 NCR Today
ROME … Four semi-retired cardinals have publicly questioned Pope Francis' most recent teachings on family life, issuing an open letter to the pontiff with five yes or no questions about how he understands church teaching following the publication of his apostolic exhortation Amoris Laetita.
While the cardinals say they are writing the note in "an act of justice and charity" to allow the pope to "dispel all ambiguity" about his exhortation, they take a defiant tone and pit Francis' document against others written by his predecessors John Paul II and Benedict XVI.
Publication of such an open challenge to a Catholic pontiff from some of his cardinals, who normally act as the pope's staunchest defenders, is exceedingly rare.
Although 13 cardinals were reported to have questioned Francis in a letter during the 2015 Synod of Bishops, their letter was only made public after it was leaked to the press. Once it was public, several of the prelates attached to the note publicly distanced themselves from it.
The new letter on Amoris Laetita was published openly Monday after it was given to a number of news organizations. The full text was posted by the National Catholic Register. The four cardinals say they decided to make their letter public after their original Sept. 19 note to Francis and to Cardinal Gerhard Muller, head of the Congregation for the Doctrine of the Faith, did not receive a response.
"The Holy Father has decided not to respond," they state. "We have interpreted his sovereign decision as an invitation to continue the reflection, and the discussion, calmly and with respect. And so we are informing the entire people of God about our initiative, offering all of the documentation."
The four prelates signing the document are: Carlo Caffarra, former archbishop of Bologna; Raymond Burke, head of the Order of Malta, Walter Brandmüller; former president of the Pontifical Committee for Historical Sciences; and Joachim Meisner, former archbishop of Cologne.
The cardinals focus their questions on whether there are now circumstances under which divorced and remarried persons can receive communion, whether there are still "absolute moral norms" that prohibit Catholics from taking certain acts, and how the pope understands Catholic teaching on the role of conscience in making moral decisions.
In his exhortation, released in response to the 2014 and 2015 Synods on family life, Francis wrote that Catholic bishops and priests should no longer make blanket moral determinations about so-called "irregular" situations such as divorce and remarriage.
While the pope did not specifically issue a new law or regulation allowing remarried Catholics writ-large to have the Eucharist, he called for "pastoral discernment" of individual situations and proposed "the logic of pastoral mercy" in working with remarried persons.
In September, Francis wrote a note to a group of bishops in Argentina, thanking them for providing their priests with concrete guidelines for implementing the section of the exhortation about circumstances in which divorced and civilly remarried couples might eventually be allowed to receive Communion.
At least one archbishop publicly downplayed the importance of Monday's letter from the four cardinals.
"Pastoral care moves within ambiguity," Brisbane, Australia Archbishop Mark Coleridge tweeted Monday. "We now need a pastoral patience not the quick-fix anxiety voiced here."