「学び合いの会-海外ニュース」 370号(161103)
† 主の平和
教会の教えのなかには、教会会議又は教皇によって明確に
荘厳に定義された教えの他に、(定義されていないけれど)
教会指導層の公式の教えも含まれるとされています。
「教会指導層の公式の教え」とは、誰が、どこで、どのような
基準で決定しているのでしょうか?
また、「公式の教え」とはどの範囲までを言うのでしょうか?
今回は、一人のアメリカ人シスターの感想です。
添付記事
1. 遺灰に込められた歴史 (NCR Today)
遺灰に込められた歴史
モーリーン・フィードラー 2016/10/27 NCR Today
いろいろ問題の多い世の中だが、どうしてバチカンには、わざわざ問題を創り出して忙しがっている役人が居るのだろうか。わたしには到底理解できない。最近、教皇庁は、サン・ピエトロ広場に、女性はノースリーブで行ってはいけないし、男性は短パンをはいてはいけないという布告を出した。カリスを金色にするために用いる金属についても決まりがある。(最後の晩餐のイエスが金のカップを持っていたとは思えないが。)また、祭服を始め、あらゆるものの細部についても、その材料には決まりがある。
直近の事例では、火葬の後、故人の灰をどうすべきかという問題が取り上げられた。教会が火葬を禁じた時代もあったが、それは1963年に終わった。遺灰をどう扱うかについては特別な規定はなかった。しかし、それは過去のことだ。今週(10/25)、バチカンは一つの布告を出した。死者の灰は「聖なる場所」に保管しなければならない。自宅に置いてはいけないし、また宝飾品にしたり、家族の間で分けたり、風に撒いたりしてもいけない。
いくつかの規定の中でも、この布告を聞いたとき、わたしは思わず「ええっ?本気なの?」と口にしてしまった。それはまるで、故人の遺灰が親族たちに渡されたり、故人の思い入れの深い庭に撒かれたり、あるいは暖炉のマントルの上に置かれたりしたならば、神様は、故人の居場所を「見つける」ことが出来なくなると言うかのようだ。また、世界がいま、戦争や貧困や難民の増大に直面している中で、バチカンが何故このような問題に熱中できるのか、わたしは不思議に思う。(確かに、教皇フランシスコはこれらの大きな問題に目を注いできた。しかしバチカンには、些細な事柄にこだわり続ける輩がいるのも事実なのだ。)
とはいえ、この新しい規定が意味を持っているのは、アメリカ国内で火葬が増えつつあるからである。そのわけは、通常の埋葬(土葬)より火葬の方がはるかに安上がりだからである。ニューヨーク・デイリー・ニューズによると、「北米火葬協会(Cremation Association of North America)の発表では、昨年のアメリカ国内での火葬の割合は49%に達した。これは2000年と比べほぼ2倍である。そして、2020年までには54%に達すると推定される。」とのことである。
しかし、灰は特別な誰かを思い出すための目に見える具体的な方法として役立つ。数年前、親しい友人が亡くなり火葬された。その灰の一部は、彼が以前働いていた中央アメリカに持って行かれた。そこに住む人々は、彼と共に居られるように、聖なる思い出として彼の「一部分」を望んだのだ。遺灰の一部は彼の庭に撒かれた。それは、かれが土を愛する献身的な園芸家であったからだ。また一部は、アメリカ国内で彼を高く評価し、愛した人々と共にある。そして、一部は、彼を知り尊敬する人々によって、非公式の灰の水曜日のミサで使われることにもなった。
遺灰が敬意をこめて使われ、亡くなった人を称えるために使われる限りは、最近バチカンから出された布告に結び付くような問題を見出すことはできない。
わたしはこう言いたい。「遺灰のことなど気にかけるのはやめましょう。兵器によって“荼毘に付される”人を減らすよう、戦争を止めるためにもっと働いてはいかがですか?」
https://www.ncronline.org/blogs/ncr-today/ash-heap-history
Sr. モーリーン・フィードラー(Sr. Maureen Fiedler)博士は、アメリカの活動家。
ロレット修道会の修道女である。このロレット会(the Sisters of Loretto)は、マザーテレサの居たロレット修道会(the Sisters of Loreto)とは関係がない。ローマカトリック教会内部で進歩的な論争を提起する活動家である。彼女は、様々な問題について諸宗教連合と協力して働いた長い経歴を持つ。その中には、社会正義、平和、人種差別反対、男女平等、人権、カトリック教会内の女性叙階といったテーマが含まれる。ジョージタウン大学の政治学博士。ラジオ番組「Interfaith Voices」の制作責任者、司会者で、この番組の企画発案者でもある。
The ash heap of history
Maureen Fiedler | Oct. 27, 2016 NCR Today
With all that's wrong in the world, I will never figure out why some Vatican officials busy themselves with some of the issues they do. In recent days, the Holy See issued decrees saying that women may not go sleeveless, and men may not wear shorts, in St. Peter's Square. There are rules about the metal used to make chalices gold (I doubt that Jesus had a gold cup at the Last Supper!), and materials for vestments and all kinds of minutiae.
The latest issue has to do with what can be done with a person's ashes after cremation. There was a time when the church forbade cremation, but that day ended in 1963. There were no specific rules about what to do with a person's ashes, however — until now. This week the Vatican issued a decree: Ashes of the dead are to be kept in "sacred places," not at home, not made into jewelry or divided among family members or scattered to the wind.
This is one of these rules that causes me to say, "Huh? You're serious?" It's almost as if God could not "find" the deceased if her/his ashes were given to various relatives or scattered in a garden the deceased found inspiring, or simply put on the mantle of a fireplace to be remembered. I also wonder why the Vatican can get wrapped up in issues like this, in a world where war and poverty and a refugee crisis loom large. (Yes, I'll grant you, Pope Francis has been very attentive to these larger issues, but some folks at the Vatican apparently can't tear themselves away from the minutiae.)
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These new issues, however, are significant because cremations are on the rise in the United States ... probably because they are much less expensive than the usual burial. According to the New York Daily News, "the Cremation Association of North America said last year the United States has a 49% cremation rate — nearly double the rate from 2000. The rate is projected to hit 54% by 2020."
But ashes serve as a tangible way to remember someone special. A dear friend of mine died and was cremated some years ago. Some of his ashes were taken to Central America — where he had worked. The people there wanted "some piece" of him to remain with them. It was a holy remembrance. Some of his ashes were spread in his former garden because he was a lover of the earth and a dedicated gardener. Some remained in the United States with people who thought highly of him and loved him. Some have even been used at informal Ash Wednesday services by those who knew and respected him.
As long as these ashes are used respectfully, and honor the person who is deceased, I fail to see the problem that led to this latest Vatican decree. I want to say, "Hey, let's not worry about ashes. How about more work to stop wars so that fewer people are 'cremated' by weapons?"