「学び合いの会-海外ニュース」 368号(161005)
† 主の平和
カトリック教会による人工避妊の禁止は、先進国においても、開発
途上国においても、それぞれ別な理由で問題を生み出しています。
この問題を取り上げた国連のシンポジウムで、カトリック学者らの
グループが禁止の見直しを求める声明を出し反響を呼んでいます。
NCR の記事を仲間の翻訳でお届けします。
添付記事
1. 教会の避妊全面禁止にカトリック学者らが異議 (NCR)
カトリックの避妊全面禁止にカトリック学者らが異議
ジェイミー・マンソン 2016/9/21 NCR
ニューヨーク発:教皇パウロ6世が、回勅「フマネ・ヴィテ」で人為的な産児制限を禁止して以来、およそ50年が経った今、高名なカトリックの神学者、倫理学者、医師らのグループが、この教皇文書に異議を呈し、見直しを求める内容の報告書を作成した。
「健康な身体と健康な良心:避妊の倫理」と題するこの報告書は、ロンドンに拠点を置く独立シンクタンクのワインガーズ・カトリック研究所の依頼によるものである。
20,000語からなるこの学術的な報告書は、オーストラリア、コロンビア、ヨーロッパ、インド、フィリピン、南アフリカ、アメリカ合衆国のカトリック学者ら22人の共著である。この報告書は、家族計画のために人工的な避妊を行うことの倫理性について、カトリックの伝統の内側から判断を行っている。著者の中には、アメリカの倫理学者のMichael LawlerやChristine Gudorf、またアフリカの神学者Nontando Hadebeが含まれている。
報告書の主な論旨を要約した5ページにわたる声明には、世界中の149人ものカトリックの学者たちが署名している。その中には、元国家元首、国会議員、司祭、修道者、そして一人の司教とカトリック大学で働く学者らが居る。
声明は、避妊に関する教義を発展させてそれを現在の科学的、神学的知見に対応させるよう求めている。またバチカンに対して、避妊具使用の倫理性についての協議を、独立したプロセスを通して再開するために、委員会を設置することも求めている。
署名者の中には、アイルランド元大統領のメアリー・マッカリース(Mary McAleese)、オーストラリアのジェフリー・ロビンソン(Geoffrey Robinson)司教、それにアメリカの神学者のチャールズ・カラン神父(Fr. Charles Curran)、ピーター・ファン神父(Fr. Peter Phan)の名もある。
この声明は、国連総会のサイド・イベントとして行われた「進歩の中で信仰を保つ:性別、宗教、健康」というテーマのシンポジウムの中で発表された。このシンポジウムは、健康と人権、それに生きた神学の相互の関係や、論争の範囲を検討するものであった。
ワインガーズ・カトリック研究所の研究部長で、報告書作成の中心となったLuca Badini Confalonieriが、キリスト教、ユダヤ教、イスラム教、ヒンズー教の指導者、国連で働く数名の女子修道者のほか、多数の国連機関のメンバーも含めた60人の聴衆に向けてこの声明文を紹介した。
Badini Confalonieri氏の説明によれば、およそ一年かけて準備されたこの学術報告書は、「家族計画を目的とする避妊は、パウロ6世が宣言したような『本質的な悪』ではない。」と結論づけている。
「それどころか、避妊が、本当に教皇たちの言う『親の責任』の要求するものである限り、善であり得る。」と同氏は言う。
「パウロ6世が人工避妊具の使用は本質的悪であると宣言したときには、教皇は、行為者の意図、状況の有り様、あるいはその行為の結果に係わらず、いかなる場合も不道徳であると述べたのです。」とBadini Confalonieri氏は続けた。「わたしたちの報告書は、人口避妊具が合法的に使用でき、道徳的にも善であり得る状況が存在すると主張しています。」
ワインガーズ報告は「教会が教える倫理的、社会的正義に根ざしています。」とBadini Confalonieriは言う。「カトリックの教えによれば、『親の責任』は道徳的義務であり、そのために夫婦は、子どもの健康と教育と成長に資する能力だけでなく、自らの『身体的、経済的、精神的、社会的条件』を考慮して、子どもの数、産む間隔、タイミングを決めることが必要なのです。」
教会による避妊の禁止は、アメリカやヨーロッパのカトリック信者からしばしば拒否されたり、無視されたりしているが、発展途上国では、避妊具が手に入らないことが生と死に関わる重大問題として残されている。発展途上国の医療機関のうち、推定25%は、カトリックの団体によって運営されている。国連に本部を置く援助機関は、性と生殖の医療ケアが「持続可能な発展目標」であると宣言しており、教会の避妊禁止は大きな緊張の火種になり続けている。
ワインガーズ声明の発表は、国連のInteragency Task Force on Religion and Development(宗教と発展に関する庁間特別委員会)が始めたイベントの一部であった。この特別委員会は、信仰に基づく諸組織と、発展を目指す諸機関との間の対話の育成に努めている。今回のシンポジウムは、信仰共同体が発展途上国で性と生殖医療の問題に取り組もうと努力するときに出合う禁忌の問題に対処するために開催された。
特別委員会が今年のイベントにワインガーズ研究所を招聘したのは、別の2つの報告書の発表に合わせて、彼らの声明を発表してもらうためであった。他の報告書の一つは、国連人口基金とノルウェー開発協力局が共同で作成した「宗教、女性の健康と権利:その争点と着手への道筋」であり、もう一つは、世界教会協議会(The World Council of Churches)による「尊厳、自由、そして恩恵:HIV、AIDS、人権へのキリスト者の視点」である。尚、このイベントは、国連エイズ合同計画、国連ウィメン、イスラム救済(Islamic Relief USA)も共同主催している。
シンポジウムでは10人のパネラーによるディスカッションが行われ、地球上の最貧地帯における男女平等への闘いや、健全な性および生殖のケアを求める闘いについて、諸宗教の立場における認識が示された。多くのパネラーは、宗教理念に基づいたグループが、正義の担い手になる場合と、反対に発展の障害物になる場合とがありうる点を強調した。地球上のそのような場所では、少女や女性たちが、計り知れない差別、貧困、病気に苦しんでいる。
「宗教、女性の健康と権利」の報告(国連人口基金等作成)によれば、毎年「29万に及ぶ妊産婦の死亡、7400万の意図しない妊娠、そして3百万の新生児死亡」が起きていると言う。
こうした恐るべき統計に刺激されて、ワインガーズ研究所は、バチカンの避妊禁止の姿勢に挑戦し、概して教皇庁の存在がカトリックの全てとされている国連環境計画において、より巨視的なカトリックの考え方を提示しようと試みたのだ。
教皇庁は国連に常任オブザーバーの地位を持っており、数十年間、国連での影響力を使って、性と生殖医療、避妊、家族計画に触れる宣言や憲章、そしてまた持続可能な目標に反対を唱えてきた。
教皇庁を今回の対話に引き込もうとして、ワインガーズ研究所の首席報道官であるMiriam Duignanが、ニューヨークの国連本部に近い教皇庁事務所を訪れ、このイベントへの招待状と声明のコピーを手渡した。
しかしDuignanによれば、教皇庁事務所から、招待状と声明を受領し読んだという確認書を受け取ったが、イベントに代表者は現れなかった。
国連バチカン市国代表政府オブザーバーは、NCRの問い合わせに対してメールで回答し、当該イベントに関する公式コメントは無いと述べた。
しかし、声明とイベントへの逆風は、アメリカカトリック大学で顕著であった。そこでは、教授陣のうちの数名が、ワインガーズ報告に対する反論の声明文を作成し、記者会見を開催した。この記者会見は、大学のフェイスブックにライブで流された。それは、まさに国連主催のシンポジウムが行われているその時間であった。
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反対の動きは下記URL参照(英文)
Related: Scholars reaffirm Catholic teaching against artificial birth control (Sept. 21, 2015)
https://www.ncronline.org/news/people/scholars-reaffirm-catholic-teaching-against-artificial-birth-control
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Badini Confalonieriは、声明に対するこのような反発に対してこう語った。「懸念されるであろう点は分かっています。わたしたちは、乱交や中絶、あるいは政府の人口抑制策を良しとしているのではありません。」
Badini Confalonieriは、この報告書が、カトリック教会の社会正義思想への深い共感から生まれたものであると強調した。シンポジウムに先立つNCRとの会見で、同氏は、ワインガーズ研究所がこの報告書を作成することになったそもそもの動機は、教皇フランシスコが「社会的福音、持続可能性、そして最貧困の人々への配慮」を強調している点にあると述べた。
「これらの社会正義の問題はすべて、避妊問題と関連しています」とBadini Confalonieriは言う。「わたしたちは、この分野の専門知識を持っているカトリック信者が非常に大勢いることを強く認識しています。」
ワインガーズ研究所は、家庭に関するシノドスの期間中に、教皇が率直な対話を奨励したことで、一層勇気を与えられた。
「家庭に関する司教たちの集会(シノドス)が2回あったのに、避妊についての公式の討論がなかったのは驚くべきことです。」とBadini Confalonieriは言う。「そこで、わたしたちは、対話のきっかけとなる報告書を作成することを決めたのです。」
(以上)
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Catholic church's total ban on contraception challenged by scholars
Jamie Manson | Sep. 21, 2016 NCR
NEW YORK… Nearly 50 years since Pope Paul VI issued Humanae Vitae, the encyclical that rejected the use of artificial birth control, a group of prominent Catholic theologians, ethicists and physicians has produced a report reassessing and challenging the papal document.
The report, entitled, "Promoting Good Health and Good Conscience: The Ethics of Using Contraceptives," was commissioned by the Wijngaards Institute for Catholic Research, an independent think-tank based in London.
The 20,000-word academic report, which was co-authored by 22 Catholic scholars from Australia, Colombia, Europe, India, the Philippines, South Africa and the United States, evaluates, from within the Catholic tradition, the morality of using artificial contraceptives for family planning. The authors include U.S. ethicists Michael Lawler and Christine Gudorf and African theologian Nontando Hadebe.
A five-page statement summarizing the report's key arguments was signed by 149 Catholic scholars from around the world, including former heads of state, members of Parliaments, priests, religious, a bishop and scholars working at Catholic universities.
The statement calls for a development of the doctrine of contraception that would make it compatible with current scientific and theological knowledge. It also calls the Vatican to form a commission to reopen the discussion of the morality of using contraceptives through an independent process of consultation.
Signatories included former President of Ireland Mary McAleese, Australian Bishop Geoffrey Robinson, and U.S. theologians Fr. Charles Curran and Fr. Peter Phan.
The statement was launched during a side event of the U.N. General Assembly called "Keeping the Faith in Development: Gender, Religion and Health," a symposium that examined the intersections and areas of contention between health, human rights and lived theology.
Luca Badini Confalonieri, director of research at the Wijngaards Institute and the principal author of the report, introduced the statement to an audience of 60 participants that included members of multiple U.N. agencies, as well as Christian, Jewish, Muslim and Hindu religious leaders, and several women religious with posts at the U.N.
Badini Confalonieri explained that the scholarly report, which took nearly a year to produce, concludes that "contraception for the purpose of family planning is not 'intrinsically evil,'" as Paul VI declared.
"On the contrary, it can be a good, to the extent that family planning is indeed a requirement of what popes call 'responsible parenthood,'" he said.
"When Paul VI declared that the use of artificial contraception is intrinsically evil, he said that it was always immoral regardless of the intentions of the agents, the circumstances of the situation or the consequences of the action," Badini Confalonieri continued. "Our report argues that there are circumstances when it can be used legitimately and it can be morally good."
The Wijngaards report is "grounded in the ethical and social justice teaching of the Church," Badini Confalonieri said. "According to Catholic teaching, 'responsible parenthood' is a moral duty and it requires that couples determine the number, spacing, and timing of their children taking into account their own 'physical, economic, psychological and social conditions,' as well as their ability to provide for the health, education and growth of the children."
Though the church's ban on contraceptives is often dismissed or ignored by Catholics in the U.S. and Europe, in the developing world the lack of access to contraceptives remains a life or death issue. An estimated 25 percent of healthcare facilities in developing countries are operated by Catholic institutions. The ban on contraceptives continues to be significant point of tension for U.N.-based aid agencies that have declared that sexual and reproductive health care is a Sustainable Development Goal.
The launch of the Wijngaards statement was part of an event initiated by the United Nations' Interagency Task Force on Religion and Development, a group that seeks to foster dialogue between faith-based organizations and development agencies. The symposium was intended to address taboo issues that faith communities encounter when seeking to address sexual and reproductive health challenges in the developing world.
The task force invited the Wijngaards Institute to present their statement in conjunction with the launch of two other reports, "Religion, Women's Health and Rights: Points of Contention, Paths of Opportunities," a paper produced jointly by the U.N. Population Fund and the Norwegian Agency for Development Cooperation. The third report, "Dignity, Freedom and Grace: Christian Perspectives on HIV, AIDS, and Human Rights," published by The World Council of Churches was also presented. The event was also co-hosted by U.N.AIDS, U.N. Women, and Islamic Relief USA.
The symposium's ten-person panel discussion offered insights from interfaith voices into the struggle for gender equality and sexual and reproductive health in the poorest regions of the globe. Many speakers emphasized the ways in which the faith-based groups can be either agents for justice or obstacles to progress in parts of the world in which girls and women suffer untold discrimination, poverty and disease.
According to the "Religion, Women's Health and Rights," report, each year there are "290,000 maternal deaths, 74 million unintended pregnancies and 3 million newborn deaths."
It is grim statistics like these that motivated the Wijngaards Institute to challenge the Vatican's ongoing ban on contraception and to contribute broader Catholic perspectives in a U.N. environment where typically the Holy See is the dominant Catholic presence.
For decades the Holy See, which has permanent observer status at the United Nations, has used its influence at the U.N. to object to declarations, charters, and sustainable goals that make reference to sexual and reproductive health, contraception and family planning.
In an attempt to engage the Holy See in dialogue, Miriam Duignan, communications director for the Wijngaards Institute, hand-delivered an invitation to the event and a copy of the statement to the Holy See's office near the United Nations in New York City.
Duignan says that she received confirmation that the Holy See received and read the materials, but no representative attended the event.
In an emailed response to NCR, the Permanent Observer Mission of the Holy See to the U.N. stated that it had no official comment on the event.
Backlash to the statement and the event, however, was noteworthy at the Catholic University of America, where several members of the faculty produced a counterstatement to the Wijngaards report and hosted a press conference, which was live-streamed on the CUA Facebook page, at the exact time of the U.N.-hosted symposium.
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Related: Scholars reaffirm Catholic teaching against artificial birth control (Sept. 21, 2015)
https://www.ncronline.org/news/people/scholars-reaffirm-catholic-teaching-against-artificial-birth-control
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Addressing these objections during the launch, Badini Confalonieri said, "allow me to ease some predictable concerns: we are not advocating sexual promiscuity, abortion, or population control on the part of governments."
Badini Confalonieri insisted that the report comes out of a deep commitment to the church's social justice doctrine. In an interview with NCR before the symposium, he said that it is precisely Pope Francis' "emphasis on the social gospel, sustainability, and care for poorest people" that motivated the Wijngaards Institute to develop the report.
"All of these social justice issues are linked with contraception," Badini Confalonieri said. "We had an acute awareness that there were so many Catholics with expertise in this field. The lack of debate is glaring."
The Wijngaards Institute was further emboldened by the pope's encouragement of frank dialogue during the Synod of Bishops on the family.
"It was stunning," Badini Confalonieri said, "that there were two meetings by bishops on the family and no formal discussion of contraception. We decided to commission a report to try to kick start dialogue."
[Jamie L. Manson is NCR books editor. She received her Master of Divinity degree from Yale Divinity School, where she studied Catholic theology and sexual ethics. Her email address is jmanson@ncronline.org.]
https://www.ncronline.org/blogs/grace-margins/catholic-churchs-total-ban-contraception-challenged-scholars