「学び合いの会-海外ニュース」 348号-3(160412)
† 主の平和
家庭をテーマにした2回のシノドスを受けて、教皇の使徒的勧告、
「愛のよろこび」(仮題)が先週末発表されました。
内容の詳細については、カトリック中央協議会が全文の邦訳を
進めていますので、それを待つことになりますが、今号では、
○ バチカン放送が伝える、使徒的勧告の「内容の要約」
○ 発表直後の反響
○ シノドスで議論が白熱した問題は勧告にどう反映されたか
…以上について、3件の記事を添付します。
添付記事
(1) 使徒的勧告「愛のよろこび」の概要(バチカン放送)
(2) 各方面の反響(NCR : Religion News Service)
(3) 「使徒的勧告が離婚・再婚者に聖体拝領の道を開く」
使徒的勧告「愛のよろこび」、離婚・再婚者に聖体拝領の道を開く
2016/4/8 ジーン・スミス:タブレット誌
使徒的勧告は、司祭たちにケースバイケースの判断を許すことになるだろう。
教皇フランシスコは、きょう(4/8)、待望の「家庭に関する2回のシノドス」についてのコメント(使徒的勧告)を発表し、離婚し再婚したカップルの聖体拝領への可能性を示した。
教皇フランシスコの名による260ページの使徒的勧告「愛のよろこび(Amoris Laetitia)」は、
4月8日午前11時(標準時間)に公布された。慎重に配慮された表現によって、教区司祭にとっては、教皇フランシスコの就任以来広く論議が交わされてきた問題について(自ら)判断を下す余地が十分に与えられることになった。
「これら全ての『変則的な』状況にある人々が、大罪の中に生き、聖寵を失った状態にあるとは、最早単純に言い切ることはできない。」 フランシスコは8章で述べている。
「ある行動や判断に関する責任は、全ての場合で異なっているという点を認識する必要がある。」と彼は言う。「通常のルールは、決して軽視したり無視したりすることのできない善を目標にしているが、全ての特殊な状況に当てはまるルールを作ることは出来ない。」
「客観的に見た罪の状態」が、「主観的には非難に値する、また完全に罪の状態」ではないかも知れないということを認めた上で、こういった表現が当てはまる状況の置かれている人については教会が責任を持つと教皇は言う。人は「愛を求め・・・恩寵といつくしみにつつまれた人生を送り、一方では教会の助けを受ける。」そして、頻出する強烈な内容の脚注の中で(351)教皇は、「これには、秘跡の助けを含む場合もある。」という。教皇は赦しの秘跡と聖体拝領の双方について、「それは完全さへの褒賞ではなく、弱さへの薬であり栄養である。」と述べている。
教皇ベネディクト16世の在位中の方針、或いはそれ以前の教理省長官時代の方針からの決別であると誰もが読み取れる内容の脚注の中で、教皇フランシスコはこう記す(脚注329)。
もしも、離婚し再婚したカトリック信者が「兄弟・姉妹として」共に暮らすとき「一定の親密さの表現」が欠如するならば、「互いの忠実さは危機に瀕し、子どもの善は損なわれる。」
そのような条件を規定したのはジョゼフ・ラッツィンガー枢機卿であった。彼は16世教皇として、離婚し再婚したカトリック信者に対し「霊的聖体拝領」(これは秘跡ではない)の重要性を強調したのだ。フランシスコはこの点について言及していない。
しかしながら、同性婚に関しては(容認の)余地は無いようだ。2014年と2015年の秋に開かれた二つのシノドスへの教皇の応答である今回の使徒的勧告では、同性間の結びつきをローマ・カトリック教会が祝福するに至る道筋は全くないという点ではっきりとしているからである。
「愛の喜び」の表書に教皇はこう記している。「家庭の多いなる多様性はある種の安定をもたらしているが、しかしこの現実、すなわち同性間の結びつきを結婚と同等視することはできない。生命の伝達に繋がらない結びつきは、その時点において未来社会を確保するものとはならない。」
そして教皇は、「ホモセクシュアルの結びつきを考慮する余地は全くない。それはすべての点で、結婚・家庭についての神のご計画とは違っており、およそ相容れないものである。」という、司教たちの書いた言葉をそのまま繰り返す。
使徒的勧告の多くの部分が、シノドスの司教らが作成し昨年10月末に教皇に提出した最終文書の内容を追認している反面、教皇は、従来のカトリック教会の家庭に関する振舞いを批判するスペースも確保している。「わたしたちが示すキリスト者としての信仰と、他者を遇する態度とが、問題の多い今日の(家庭の)状況を生む原因の一つになっている。わたしたちには自己批判という健全なくすりが必要だ。」と教皇は記す。
「愛のよろこび」は、2013年11月の「福音の喜び」に次ぐ教皇フランシスコの2番目の使徒的勧告であり、教皇の統治の青写真として広く読まれることになる。
また、家庭をテーマにした使徒的勧告としては、ヨハネ・パウロ2世が1981年に出した「家庭愛といのちのきずな(Familiaris Consortio)」に次いで2番目になる。
(以上)
AMORIS LAETITIA OPENS THE WAY TO HOLY COMMUNION
FOR DIVORCED AND REMARRIEDS
08 April 2016 | by Sean Smith
Language of apostolic exhortation should allow priests to make judgments on a case by case basis
Pope Francis has opened the way for divorced and remarried Catholics to receive holy communion in the long-awaited publication on his comments on the two Synods of Bishops On the Family today (Friday).
The 260-page apostolic exhortation Amoris Laetitia - authored by Pope Francis - was published at 11am (BST) and the carefully chosen language is expected to allow enough leeway to parish priests to make a judgment call on what has been a widely contentious issue throughout Pope Francis’ reign.
"It can no longer simply be said that all those in any 'irregular' situation are living in a state of mortal sin and are deprived of sanctifying grace," Francis writes in chapter 8.
"It is necessary to recognise that responsibility with respect to certain actions or decisions is not the same in all cases," he says, arguing that "general rules set forth a good which can never be disregarded or neglected, but in their formulation they cannot provide absolutely for all particular situations".
Accepting that an "objective situation of sin" may not be "subjectively culpable, or fully such" he says the Church has a responsibility regarding someone in a situation to which this description applies. A person may need to "love and … also grow in the life of grace and charity, while receiving the Church's help to this end." Then, in what will be seen by many as an explosive footnote (351) he says that: "In certain cases, this can include the help of the sacraments." He mentions both confession and Eucharist, which "is not a prize for the perfect, but a powerful medicine and nourishment for the weak."
In what many will read as departures from positions taken by Benedict XVI when he was Pope, and beforehand when he was Prefect of the Congregation for the Doctrine of the Faith, Francis remarks in footnote 329, on how "faithfulness is endangered and the good of children suffers" if "certain expressions of intimacy" are lacking when divorced and remarried Catholics live together "as brothers and sisters". It was Cardinal Joseph Ratzinger who stipulated this requirement. As Pope Benedict XVI, he also emphasised the importance of "spiritual communion" (that is, non-sacramental) for divorced and remarried Catholics. Francis makes no mention of this either.
But there was no wriggle room for same-sex marriage as the apostolic exhortation, which is the Pope’s response to the two Synods of Bishops on the Family at the Vatican in October 2014 and October 2015, was very clear that there was no path to same-sex unions being blessed by the Roman Catholic church.
Amoris Laetitia - front cover"We need to acknowledge the great variety of family situations that can offer a certain stability, but de facto or same-sex unions may not simply be equated with marriage. No union that is temporarily closed to the transmission of life can ensure the future of society,” the Pope wrote.
And he echoed the words of the bishops who wrote that there are "absolutely no grounds for considering homosexual unions to be in any way similar or even remotely analogous to God’s plan for marriage and family".
While the vast majority of the document ratifies the final document produced by the bishops and handed to the Pope at the end of October, Francis did find space to criticise the Catholic Church’s performance so far on the family. "The way we present our Christian beliefs and treat other people has helped contribute to today’s problematic situation [on the family]. We need a healthy dose of self-criticism," Francis writes.
Amoris Laetitia is Pope Francis’ second apostolic exhortation, after Evangelii Gaudium in November 2013, a document widely seen as a blueprint for Francis’ papacy.
This will be the second papal exhortation on the theme of the family, following Familiaris Consortio by St. John Paul II in 1981.
http://www.thetablet.co.uk/news/5396/0/amoris-laetitia-opens-the-way-to-holy-communion-for-divorced-and-remarrieds