「学び合いの会-海外ニュース」 332号
† 主の平和
今日の午前中、家庭シノドス終了に伴う最終提案書について
お伝えしましたが、この文書が採択された時の議場の雰囲気
や反響をリポートした記事を仲間が翻訳して下さいましたので、
タイミングを失しないように、早速お届けします。
添付記事
1. シノドスの最終文書、家庭生活での識別に焦点
(バチカンラジオ)
シノドスの最終文書、家庭生活での識別に焦点
バチカンラジオ:2015/10/24
家庭に関する司教会議(シノドス)は、土曜日に最終文書の裁決をし、家庭に関する声明を承認してその最後の作業日を完了したが、それは、中東、アフリカ、ウクライナの紛争の影響を受けたものとなった。
フィリッパ・ヒチェン(バチカンラジオの記者)は、この集会の様々な段階を追い、討論に参加した多くの司教、修道者や信徒たちと話をしてきた。彼女は、シノドスの最終文書が提示されたときの会場内の雰囲気をレポートしている。
3週間の討論最終日の土曜日、シノドスの会場を波のように覆った複雑な感情をうまく言い表すことは難しい。シノドスに参加した司教たちの反応には、高揚感、極度の疲労、不信、安堵があったことは確かだ。司教たちは、非常に長い最終文書の94の論点すべてをきめ細やかに苦労して吟味したのである。それは、新しいいのちを生んだ多くの母親が経験する、言葉では言い表せない複雑な感情と驚くほど似ているとわたしは思う。
ここ3週間にわたって産みの苦しみがあったことは否定できない。おおやけの場でも、そして教皇と組織委員会のメンバーに送られた手紙 (訳注:保守派の参加者が連名で教皇ほかに送った要望書。しかし署名者の中には関与を否定する者もいいた。教皇はこの件について公に謝罪した。)でも緊張が表面化し、不安感が表れていた。小グループの話し合いと公開討論では、教会の教えに何らかの新しい発展を模索する人たちも、再婚や同性同士などいわゆる正規でない同棲状態の人々に対していかなる妥協も認めない人たちも、強い表現や挑発的な言葉を不用意に使っていた。
しかし、最終文書は、シノドスの参加者全員の様々な意見や文化的視点のバランスを取ろうと模索し慎重に作り上げられた芸術作品であると、ほとんどの人たちが喜んで受け入れた。それは、何か画期的な神学的発展を作りだすというよりも、むしろ、新しい、より包括的な筋道(働き方)を紹介している。そしてこの新しい働き方は、世界中の家庭にアンケートを送ることで始まり、シノドスの分科会討論での激しい討論で完了したのである。
これは間違いなく、昨年のシノドスの最初に教皇フランシスコが奨励したものだが、難しい問題についてオープンで率直な討論を行うためには、最も低い共通の基準で妥協することなしにすべての陣営が納得できる合意を見いだす新しい手法が必要になってくる。この過程でのキーワードは、イエズス会士の教皇の下では当然のことだが、識別、すなわち、個人的な物語に耳を傾け、学び応える能力である。聖書、カテキズム、過去現在の教皇たちの教えから始まり、司牧者たちは門戸を開いて、あらゆる人、あらゆる家庭に関わるよう励まされている。司牧者たちは、裁いたり、非難したりすることなく、それぞれの個人的なニーズを喜んで受け入れ、対処するように励まされているのだ。
家庭生活の喜びと悲しみが、討議の主たる焦点であったが、現実には、司教たちは信徒の家庭に関して互いに関わり合う新しいやり方を学んだ。司教会議(シノドス)の設立から半世紀で、教会の指導者たちは互いに、そして教皇とより近く協力し合う新しいやり方へと変わっていこうとしている。多様性の価値を悟ると同時に、違いを尊重するのだ。
これを第2バチカン公会議の間に生まれたこの司教会議主義(synodality)の時代の成長そして到来と呼んでもよいだろう。公会議に参加した司教・司祭たちにとっては、すべての親が自分の子どもの成熟と出世を目にしたときのような喜びを味わう時が来たのだが、その人たちは今やごくわずかしか残っていない。しかし、このシノドスの間に生まれた文書が、信仰を育て伝えるにあたりそれぞれの世代の役割を強調するように、今回のシノドスに参加した司教たちもまた、世界中の教会が直面している課題により効果的に応えようと努力するとき、感謝と共にこの経験を振り返ることだろう。
(以上)
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Synod’s final document focuses on discernment in family life
24/10/2015 Vatican Radio
The Synod of Bishops on the Family completed its final working day on Saturday, as bishops voted on a final document and approved a statement on families affected by conflicts in the Middle East, Africa and Ukraine.
Philippa Hitchen has been following the different stages of the meeting and talking to many of the bishops, religious and lay people who’ve taken part in the discussions. She reports on the atmosphere inside the hall as the final Synod document was presented to participants….
It’s hard to describe the mix of emotions that washed around the Synod Hall on Saturday at the close of this three week meeting. Elation, exhaustion, incredulity and relief were certainly among the reactions I heard from Synod Fathers as they worked their way painstakingly through all 94 points of their lengthy final text. Surprisingly similar, I thought, to that indescribable blend of emotions that most mothers experience as they give birth to a new life.
There’s no denying there have been labour pains over the past weeks here, as tensions surfaced and fears were expressed, both in public and on the pages of letters sent to the Pope and members of the organizing committee. In the small groups and in the open debates, strong words and provocative language has been bandied around, both by those seeking some new developments in Church teaching and by those who resist any openings towards people in so–called irregular situations of cohabitation, remarriage or same-sex relationships.
Yet the final document has been welcomed by most as a carefully crafted work of art which seeks to balance the very different views and cultural perspectives of all Synod participants. Rather than producing any groundbreaking theological developments, it showcases a new, more inclusive way of working, which began with the questionnaires sent out to families around the world and concluded with the intense small group discussions inside the Synod Hall.
Inevitably, the more open, frank discussions of difficult issues, encouraged by Pope Francis at the start of the 2014 Synod, has required a new methodology to find agreement acceptable to all sides, without settling for a lowest common denominator. The key word in this process – unsurprisingly under a Jesuit Pope – is discernment, or the ability to listen, learn and respond to personal stories. Starting from the bible, the catechism and the teaching of popes past and present, pastors are encouraged to open doors and engage with every person and every family, not judging or condemning, but welcoming and caring for each individual need.
While the joys and sorrows of family life have been the main focus of discussions, the bishops have really been learning a new way of relating to each other in the family of the Church. Half a century on from establishment of the Synod of bishops, these Church leaders are moving towards a new way of collaborating more closely with each other and with the pope, respecting differences, while at the same time realizing the value of diversity.
You could call it a growing up and coming of age of that synodality that was born during the Second Vatican Council. Few of those Council Fathers are around today to witness the joy all parents feel as they watch their children mature and make their way in the world. But just as the document born during this Synod stresses the role of each generation in nurturing and handing on the faith, so today’s Synod Fathers will be looking back with gratitude as they strive to respond more effectively to the challenges facing the Church in the contemporary world.
http://angelqueen.org/2015/10/24/synod-day-21-saturday-october-24-2015-as-seen-by-the-catholic-left/