「学び合いの会-海外ニュース」 318号
† 主の平和
教皇フランシスコの初めての米国訪問が1か月後に迫り
ました。最近のアメリカ世論は、グローバル資本主義を
辛辣に批判する教皇に反発して冷え込んでいると伝え
られています。現代社会の問題を数多く抱える米国で、
教皇がどんな発言をするのか、世界が注目しています。
NCRの記事は、教皇訪米の日程を紹介しながら、ホスト
国アメリカが抱く期待と不安を伝えます。
添付記事
1. 教皇フランシスコは本当に
「米国」を訪問するのだろうか (NCR)
教皇フランシスコは本当に「米国」を訪問するのだろうか
ロバート・ミケンズ | 2015/8/17 NCR(ナショナル・カトリック・リポーター誌)
教皇フランシスコは、神が創られた緑の地球での79年近い生涯の中で、一度も米国を訪れたことはなかった。
そして来月後半、彼の地に初めての、そして短い訪問を行うことになっているが、その際もごくわずかな箇所を見るだけなのだ。
教皇は、5日間を少し越える期間滞在し、わずか数百マイル(320キロ、200マイル)しか離れていない三つの大きな都市―ニューヨーク市からワシントンD.C.、そしてその中間にあるフィラデルフィアを訪れることになっている。
従って又、この「通勤列車」的な訪問は、北アメリカ大陸に2800マイル(4500キロ)近い広がりを持つこの国の、広大で多彩な姿を教皇に紹介することになるはずもない。元々これが米国への司牧的訪問であると真面目に考えられたことはなかったのだ。少なくとも普通の感覚ではそうなのだ。
そもそも、教皇が今回アメリカを訪問する第一の理由は、フィラデルフィアで行われる国際的行事でバチカンが後援する「家庭問題世界会議(World Meeting of Families)」に参加することにある。広くアメリカの教会とその信者を網羅した、本当の意味での代表者たちに会おうと言う訳ではなかったのだ。それは、おまけ(後から出てきた考え)のような気がする。
遡って2012年6月、家庭問題会議の主催地としてシティー・オブ・フラザリー・ラブ(訳注:フィラデルフィアの愛称<兄弟愛の街>)を選んだのは前教皇ベネディクト16世であり、出席するのを楽しみにしていると話していた。しかしベネディクト16世はその後1年もしないうちに教皇職を辞し、その後継者がその責任を引き継ぐ保証はなかった。
この疑問符に決着をつけたのは、2014年11月半ばにローマで行われた国際会議での教皇フランシスコの言葉であった。「神が望まれるように、わたしは、第8回家庭問題世界会議のためにフィラデルフィアに行きます。」
この発表は、ラテンアメリカ出身の初の教皇が大西洋を渡って訪米する機会をめぐって、(フィラデルフィア以外の)米国各地からの招聘合戦に火をつけることになった。更には、北米大陸の他の2カ国、メキシコとカナダの教会当局者も、教皇の訪問先リストに自分たちの国を加えるよう要望した。
しかし、結局のところ教皇フランシスコは、古き良きアメリカを訪れたところで、それ程遠くまで旅行するつもりは全くないことが分かった。実際、教皇が滞在する地域は、大西洋岸から60~70マイル(100~110キロ)以内のエリアに留まっている。
それは、東海岸からフィラデルフィアまでの距離を意味している。とは言っても、教皇の旅程は、本来の目的である国際会議のためだけには留まらない。
そのリストにニューヨークが加わる。教皇フランシスコがそこに行く最大の理由は、国連で世界の指導者たちに語りかけることにあり、推定1億7500万ドル(220億円)をかけて修復したセント・パトリック大聖堂を愛でるためでもなければ、セントラル・パークの中をドライブするためでもない。
教皇フランシスコは、9月25日に国連本部に行く。これは、パウロ6世が1965年10月4日、アシジの聖フランシスコの祝日に、この国際機関で演説をした最初の教皇となって以来、ちょうど50年目にあたる。
教皇が初訪問国でその首都に立ち寄らないということは考えられない。教皇フランシスコのアメリカでの日程はワシントンから始まる。ワシントンD.C.で過ごす48時間は、他の3大都市の滞在時間より長い。(ちなみに、ニューヨークには39時間と少し、フィラデルフィアはわずか34.5時間である。)
そしてワシントンに限って言えば、どの会場も、ほとんどの聴衆が国内関係者(アメリカ人)である。教皇はホワイトハウスでオバマ大統領に面会するだけでなく、アメリカ連邦議会の合同会議で演説もすることになる。
教皇フランシスコが、連邦議会で議員たちに警告を発するつもりであるという強い憶測がなされているが、9月24日の議会での演説と、翌日の国連での演説は、最高補佐官の助けを借りて細心の注意を払って練り上げられることだろう。カトリック・ニュース・サービス(CNS)のローマ支局長 Cindy Wooden は、教皇が議員や政治指導者たちに示すであろう諸問題について、優れた要約を提示してくれている。
教皇のワシントンでの日程で最も興味深く、重要な瞬間の一つは、9月23日の朝、St Matthew大聖堂で米国の司教全員に語りかける時と言えるだろう。教皇は、アメリカの教会が今日必要とする司教のタイプと司牧上の優先課題について、忌憚のない見解を語るようだ。
今回の教皇訪問の中で物議を醸す要素があるとしたら、それは同日、その後に行われるジュニペロ・セラの列聖(1988年9月25日列福)である。ジュニペロ・セラは、スペイン出身のフランシスコ会士で、18世紀にカリフォルニアに一連の伝道所(宣教修道院)を建てた人物である。アメリカインディアンの中には長年、「セラに関する言い伝えは、彼が自分たちの先祖に与えた過酷な扱いによって汚れている。」と主張するグループもあるのだ。
しかし、おそらく最も不幸なことは、米国の地で歴史上最初に列聖される聖人が、ヨーロッパで生まれ育った人だということである;さらに不幸なことは、セラがラテン・アメリカ系人口の増え続ける国(アメリカ)の、最初のラテン・アメリカ出身の聖人であると、間違って(誤解して)主張し続けている人がいることだ。
訳注:ジュニペロ・セラ(スペイン語:Fray(修道士)Junípero Serra、1713年11月24日-1784年8月28日)は、スペインのフランシスコ会修道士であり、アルタ・カリフォルニアで一連の伝道所を造ったコンキスタドール。1980年代になって、ローマ教会はこのセラ神父を「聖人」に加える予定であると発表した。これに猛反発したのは、セラによる虐殺を生き延びたカリフォルニアのインディアンたちだった。その中の一人であるルパート・コストは、1987年に妻と共に『The Missions of California : a legacy of genocide』を発表。セラの残虐行為の詳細を丹念な分析で追ったこの書籍は、ローマ教会を慌てさせた。ローマ教皇ヨハネ・パウロ2世は1988年9月25日、にセラを列福はしたが、「聖人」への列聖は今日まで見送られてきた。
https://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%83%95%E3%83%8B%E3%83%9A%E3%83%AD%E3%83%BB%E3%82%BB%E3%83%A9
教皇フランシスコは、行く先々の都市で少なくとも一回は公開ミサを行う。フィラデルフィアとニューヨークでは、地元の聖職者、修道者や神学生たちと夕べの祈り(晩課)を行う。また両市で移住者たちと会い、ワシントンではホームレスのグループや他の貧しい人々と会う。イーストハーレムのカトリック小学校の訪問とフィラデルフィアの刑務所の訪問は、教皇訪米の様々な特徴の仕上げとなるだろう。
しかし結局のところ教皇は、これまで一度も訪れたことのない米国の、カトリック生活の多様な現実をほとんど見ないことになる。実際、教会が最も生き生きとして成長しているところには行かないのだ。そして、地理的な制限のある旅程と、安全にこだわり過ぎた官僚による極めて厳しいセキュリティ対策(残念ながら、そうすることは正しいのだが)がそれを後押ししている。
そうそう、教皇フランシスコが土壇場になって、キューバにちょっと立ち寄ることを決めたことはご存知と思う。つまり追加された訳だ。実際には先にこのカリブの島へ行く。そしてそこに2日と半日(正確には68.5時間)滞在する。
それは教皇就任以来3度目の南米訪問ということになる。教皇は来年も再び南米を訪れ、初めてふるさとのアルゼンチンに戻ったあと、少なくとも他の2か国を訪れることにしている。
教皇の年齢と、その他の世界規模での優先事項を考えると、今のところ、再度のアメリカ訪問があるかどうかは疑わしい。今回の訪米旅行が綿密に計画されているだけに、それ(教皇が米国のカトリック一般事情を見ないこと)はまことに残念なことである。
http://ncronline.org/blogs/roman-observer/pope-francis-really-going-united-states
Is Pope Francis really going to the United States?
Robert Mickens | Aug. 17, 2015
In all his nearly seventy-nine years on God's green earth, Pope Francis has never once been to the United States of America.
And he'll see only a tiny patch of it when he makes his first and very brief visit there later next month.
The pope will spend slightly more than five days in just three metropolitan areas that are situated only a couple hundred miles apart -- from New York City down to Washington, D.C., and Philadelphia in between.
But, then again, this "commuter" papal visit was never meant to introduce Francis to the vast and multi-textured reality of a country that stretches nearly 2,800 miles across the entire width of the North American continent. Originally, in fact, it was never really conceived as a pastoral visit to the United States. At least not in the usual sense.
The primary reason the pope is making the trip at all is to attend an international event -- the Vatican-sponsored World Meeting of Families (in Philadelphia) -- not to encounter a wide and truly representative cross-section of the American Church and its people. That seems to have been an afterthought.
It was Benedict XVI, back in June 2012, that picked the City of Brotherly Love to host the family meeting and said he "look[ed] forward" to attending it.
But after he resigned the papacy less than a year later, there were no guarantees his successor would take on the commitment.
It was not until mid-November 2014 at an international conference in Rome that Francis finally ended the suspense. "God willing," he said, "I will go to Philadelphia for the 8th World Meeting of Families."
That announcement sparked a bidding war to entice history's first Latin American pope to use the trans-Atlantic voyage as an opportunity to visit several other places across the United States. Church officials in Mexico and Canada, the other two countries in North America, also hoped their nations might be included on the papal itinerary.
But as it turns out, once Pope Francis lands in the good ole U.S. of A., he won't be travelling very far at all. In fact, he'll stray no further than 65 or 70 miles inland from the Atlantic Coast.
That's about how far Philadelphia is from the Eastern Seaboard. And, by the way, it is not the only leg of the journey that has an international gathering as its main focus.
Add New York City to that list. The primary reason Pope Francis is going there is to address world leaders at the United Nations, not to marvel at the estimated $175 million dollar restoration of St. Patrick's Cathedral or take a ride through Central Park.
Francis will be going to the U.N. headquarters on Sept. 25, exactly 50 years after Paul VI became the first pope ever to address the international body on Oct. 4, 1965, the Feast of St. Francis of Assisi.
Since it is almost inconceivable for a pope to visit a country for the first time without at least stopping in its capital city, Washington is where Francis will begin his U.S. sojourn. His 48 hours in D.C. will be the most time he spends in any of the three metro areas (he'll be in New York for a little more than 39 hours and in Philadelphia for only 34.5 hours).
And Washington is the only place that will have an almost exclusively domestic audience at each and every venue. Not only will the pope go to the White House to meet President Obama, he will also address a joint meeting of the U.S. Congress.
There has been much speculation that Francis is going to read the riot act to the federal lawmakers, but his speech to them Sept. 24 and his address to world leaders the next day at the United Nations will be carefully crafted with the help of top aides. Cindy Wooden, Rome bureau chief of Catholic News Service, offers an excellent summary of the issues the Pope will likely bring before the politicians and statesmen.
One of the most interesting and important moments of the Washington leg of the papal visit could come on the morning of Sept 23 when Francis addresses all of the U.S. bishops at St Matthew's Cathedral. He is likely to offer his candid views on the type of bishops and pastoral focus that the Church in America needs today.
If there is a controversial element to the papal visit it is the canonization later that same day of Junipero Serra, a Franciscan from Spain that founded a series of missions in California in the 18th century. Some American-Indian groups have long protested that Serra's legacy is tainted by his harsh treatment of their indigenous ancestors.
But perhaps what is most unfortunate is that the first saint in history to be canonized on U.S. soil should be someone born and raised in Europe; and that some people continue to erroneously claim that he is the first Latin American saint for a country with a growing Latino population.
On each leg and in every city of his upcoming visit, Pope Francis will celebrate at least one public Mass. In Philadelphia and New York he will pray vespers with the local clergy, religious and seminarians; he will also meet immigrants in both those cities, while meeting a group of homeless and other poor people in Washington. Visits to a Catholic elementary school in East Harlem and a prison in Philadelphia will round out the various features of the papal itinerary.
But all in all, the pope will see very little of the diverse reality of Catholic life in the United States he has never before visited. In fact, he will not be going to any of the places where the Church is most alive and growing. His geographically restricted itinerary and the Draconian security measures being put in place by paranoid officials (they are right to be so, unfortunately) guarantee that.
Oh, and you may have heard that Pope Francis decided at the last minute to add a quick stop in Cuba to the upcoming journey. Just tacking it on, as it were. Actually, he's going to the Caribbean island first. And he'll be staying there for two-and-a-half days (68.5 hours to be precise).
It will mark the third time he's visited South America since becoming pope. And he's scheduled to travel there again next year, returning for the first time to his native Argentina and going to at least two other countries.
For now it seems doubtful, given his age and other global priorities, that there will be another visit to the United States. After the way this one was mapped out, that is a real shame.
[Robert Mickens is editor-in-chief of Global Pulse. Since 1986, he has lived in Rome, where he studied theology at the Pontifical Gregorian University before working 11 years at Vatican Radio and then another decade as correspondent for The Tablet of London.]
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