「学び合いの会-海外ニュース」 313号
† 主の平和
「善きサマリア人」にヒントを得た「出会いの神学」の実践
の提案です。筆者はアメリカ、ニュージャージー州の教区
で働く活動家です。
添付記事
1. 「いまこそ出会いの神学を」 NCR「若者の声」欄より
いまこそ出会いの神学を
マイク・ジョーダン・ラスキー 2015/6/4 NCR「若者の声」
ローマでは今日(6/4)、キリストの聖体を記念する聖体行列が、聖ヨハネ・ラテラン大聖堂からサンタ・マリア・マッジョーレ大聖堂までの道を練り歩くことだろう。ここアメリカのカトリック信者は、日曜日にこの荘厳な儀式を祝う。
わたしたちがこの世で神と出会う方法は様々だ。無論その中でも聖体拝領は特別のものだが、それ以外の秘跡の中でも、或いは聖書や神がお創りになった宇宙の中でも、そしてわたしたちの共同体の中でも、神に出会うことができる。
訳注:「キリストの聖体」の祭日は、本来、「三位一体の主日」の週の木曜日に祝われるが、日本の
ようにキリスト者が少ない国では、平日にミサに参加するのが難しいため、木曜日ではなく三位一体の主日直後の日曜日に祝うように教会は配慮している。(女子パウロ会HPより)
この「出会い(encounter)」という言葉は、教皇フランシスコが好む言い方の一つで、公の場での演説にもよく登場するし、使徒的勧告「福音の喜び」の中では 32回も使われている。
教皇は、「出会い」がわたしたちの「使い捨て文化」に対する解毒剤であるかのように語る。「使い捨て文化」では、胎児や、老人や、移民、そして貧しい人たちは無用の存在と見なされて、脇に追いやられる。もしもわたしたちが、いつも脇に追いやられている人々の内でキリストと出会い、彼らと知り合いになったなら、そのときは、彼らを追いやることなど出来ないだろう。友を無視したり、無関心でいたりすることは出来ないのだから。
わたしは、小教区や学校などのグループでカトリックの社会教説を紹介するとき、いつも「出会い」という言葉を使っている。それは他の言葉、例えば「人間の尊厳」「連帯と補完性」「参加への招き」あるいは「優先的選択」といった用語に欠けている「関係性」の概念を、分かりやすく伝えることが出来、またそれを強調することが出来るように思えるからだ。
わたしはこれらの用語の本質的な概念についても説明するが、最初に「出会い」という言葉を使うことで、人々の理解が、回勅や教会の教えの箇条書きリストからではなく、ひとりの「人間」から出発することができるようになるからである。
わたしたちカトリック信者は、教皇フランシスコが提唱する「出会いの神学」を発展させなければならない。この言葉があまりに豊かな意味を持っている上に、現在の「教皇フランシスコの時」があまりに大きすぎて、せっかくのこの好機を逃してしまう恐れがある。だから、今こそ専門の神学者たちが「出会い」について考え、記述すこと、使命を受けた聖職者や信徒が「出会い」をめぐる司牧の方法を見つけ共有すること、そして、その他の信者も日常生活の中で出会いについて話し合い、実践することが求められている。確固とした「出会いの神学」は、カトリックの社会教説が、教会の「最大の秘密」であるといった嘆かわしいレッテルを破棄するための鍵になるかも知れないとわたしは考える。
まず、そうした話し合いの参考として、思いつくままに五つのことを提案したい。これらは、聖書に描かれた最も素晴らしい出会いの例である「善きサマリア人」のたとえ話から思いついたものだ。
1.出会いには、伝統的な境界を越える物理的な動きが必要である。
このたとえ話に登場する二人の宗教指導者たちは、半殺しにされた男に気付いたが、二人とも目に覆いを付けられた馬のように、道の向こう側を通り過ぎて行った。しかし、旅のサマリア人は、怪我人に気がつくと「近寄って行った」。サマリア人は、苦しんでいる人から去らずに、その人に近寄って行った。この話のヒーローがサマリア人であるという事実もまた、イエスのもとに集また聴き手に対する挑戦であったのだろう。それは、サマリア人とユダヤ人が敵対関係にあったからである。この話を現代に置き換えれば、あるいは「善きイスラム過激派」の話にすることもできるかもしれない。このサマリア人は、人間が創り出した社会的な壁(境界線)のために人助けをためらうことは無かったのだ。
2.出会いには、予定の変更を厭わない意志が必要である。
わたしは、夜遅く空港から家に帰るために車が必要なとき、まず声を掛ける友人数人のリストを持っている。とても心が広くて、まったく迷惑を気にとめない人たちが居る。わたしはなかなかそのような人間になれない。このサマリア人は、どこか行く場所があったのだが、時間もお金も費やして大切な回り道をしたのだ。彼はきっと、誰かが傷ついているのを見たときにはいつでもこのようにするタイプの男なのだろうと思う。出会いとは、他者の必要を目にしたときに、自分の必要を脇に置くことなのだ。
3.出会いには、注意深い識別が必要である。
サマリア人は、目の前の状況を把握して適切に対応した。旅人の傷に気づき、その傷に包帯を巻いた。そして、この人が歩けそうもないことが分かると自分のロバに乗せた。彼のダメージが重症で、その世話には時間がかかり、自分にはそこまでできないことを悟って、宿屋に連れて行った。社会の病弊の被害者に寄り添って注意深く学ぶことは、問題に取り組むために必要なステップである。問いかけ、耳を傾けることが最良であるが、この場合、旅人に意識が無かったのでそれは出来なかった。
4.出会いにはアフターケアが必要である。
その旅人が、十分な世話を確実に受けられるようにと、サマリア人は、宿屋の主人を憐れみの業に参加するように招き、力づけた。サマリア人は他者を巻き込んだのだ。そして帰りがけにまた宿に戻ってくる約束までした。出会いは、その時だけの、良い気分になれる時間ではなく、何度も何度も繰り返される誠実なやり取りの連続である。
5.出会いにはシステムの変革が必要である。
マーチン・ルーサー・キング Jr. には、それに関する至言がある。「一方で、わたしたちは、人生の路傍における善きサマリア人であるよう招かれているが、それは物事の端緒に過ぎない。」キング牧師は、1967年にリバーサイド教会で群衆に語りかけた。
「いつの日かわたしたちは、男も女も、人生のハイウェイを旅する毎に殴られたり盗まれたりしないよう、エリコへの道を全面的に変革しなければならないと覚るようになる。真の憐れみは、物乞いに硬貨を投げる以上の意味を持っている。それは、物乞いを生みだす巨悪を変革する必要を覚ることだ。」打ちのめされた人々のことを知るにつれて、わたしたちは、それらの人々を抑圧している社会、経済、文化のシステムを変えるために働くように招かれるのである。
出会いの神学を求めるわたしの提案は、不屈の心を持つ教皇ご自身のこの言葉が無ければ完全とは言えない。
「困っている人々に出会うと、あなたの心は次第に大きく、大きくなっていきます。手を差し伸べることによって、愛する能力が倍加していくからです。人との出会いは、わたしたちの心を大きくします。どうか勇気を出してください!」
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It's time for a theology of encounter
Mike Jordan Laskey | Jun. 4, 2015 Young Voices, NCR
Today in Rome, a eucharistic procession for the feast of Corpus Christi will wind its way from the Basilica of St. John Lateran to the Basilica of St. Mary Major. On Sunday, Catholics here in the United States will celebrate this solemnity that's about the ways we can encounter God in the world -- specifically in the Eucharist, of course, but also in the other sacraments, in Scripture, in the created universe, and in the community.
That word, "encounter," is one of Pope Francis' favorites, popping up often in his public addresses and used 32 times in his apostolic exhortation, The Joy of the Gospel. He talks about encounter as an antidote to our "throwaway culture," in which people who are seen as useless are cast aside: the unborn, the elderly, immigrants, the poor. If we encounter Christ in those people who are usually marginalized and get to know them, then we won't be able to throw them away. You don't ignore and neglect a friend.
I use "encounter" all the time when introducing Catholic social teaching to parish and school groups. It seems to hook people with an accessibility and emphasis on relationship that other terms like "human dignity," "solidarity and subsidiarity," "call to participation," and "preferential option" lack. I talk about these essential concepts, too, but using encounter first lets people start with a person instead of with an encyclical or a bullet-point list of teachings.
Following Pope Francis' lead, we Catholics should develop a "theology of encounter." The term is too rich, and the current "Pope Francis moment" is too big, to miss this opportunity. So here is a call for professional theologians to think and write about encounter, for ordained and lay ministers to create and share pastoral initiatives around encounter, and for the rest of the faithful to talk about and practice encounter in our daily lives. I think a robust "theology of encounter" might be a key to helping Catholic social teaching finally shed its sad tagline as the "best-kept secret" of the church.
For my own first contribution to the conversation, here are five quick thoughts inspired by one of Scripture's finest examples of encounter: the parable of the good Samaritan.
1. Encounter requires physical movement across traditional boundaries.
In the parable, the two religious leaders notice the beaten man, but they pass him by on the other side of the road as if they were horses with blinders on. The Samaritan traveler, however, "[comes] near" the victim after he saw him. He moves toward the suffering, not away from it. Also, the fact the hero of the parable is a Samaritan would have challenged Jesus' audience, as Samaritans and Jews were enemies. Perhaps in our own time, this story could be about the "good radical Islamist." The Samaritan does not let man-made social boundaries prevent him from extending mercy.
2. Encounter requires a willingness to change plans.
I have a list of a few friends I start with when I need a late-night ride home from the airport. There are some people who are so generous that they really don't care about being inconvenienced. Too often, I am not one of those people. The Samaritan had somewhere to be, but he takes a significant detour that costs him time and money. I get the feeling he was the type of guy who did this sort of thing all the time, whenever he saw someone hurting. Encounter means putting our own wants aside when we see the needs of another.
3. Encounter requires careful discernment.
The Samaritan sizes up the situation and responds accordingly. He notices the traveler's wounds and bandages them. He realizes the man won't be able to walk, so he puts him on the Samaritan's own animal. He recognizes that the severity of the beating will require longer-term care than he can provide, so he brings the man to an inn. Attentive learning from those affected by a social ill is a necessary step to address the problem. Asking questions and listening is best, which wasn't possible in the case of the unconscious traveler.
4. Encounter requires follow-through.
To make sure the traveler was cared for well, the Samaritan invites and empowers the innkeeper to participate in the work of compassion. He gets others involved. Also, he promises to return on his return trip. Encounter is not a one-time, feel-good moment, but a series of faithful responses over and over and over again.
5. Encounter requires systemic change.
Martin Luther King Jr. said it best: "On the one hand we are called to play the Good Samaritan on life's roadside, but that will be only an initial act," he told a crowd at Riverside Church in 1967. "One day we must come to see that the whole Jericho Road must be transformed so that men and women will not be constantly beaten and robbed as they make their journey on life's highway. True compassion is more than flinging a coin to a beggar. It comes to see than an edifice which produces beggars needs restructuring." As we get to know those who have been beaten down, we are called to work to change the social, economic, and cultural systems that are oppressing them.
My call for a theology of encounter would be incomplete without the words of our indefatigable Holy Father himself: "When you meet those most in need, your heart will begin to grow bigger, bigger and bigger! Because reaching out multiplies our capacity to love. An encounter with others makes our heart bigger. Take courage!"
[Mike Jordan Laskey is the director of Life & Justice Ministries for the diocese of Camden, N.J. He blogs for the Camden diocese at camdenlifejustice.wordpress.com.]
http://ncronline.org/blogs/young-voices/its-time-theology-encounter