「シノドス最終報告書、同性愛・再婚に関しては微妙な表現」

(最終報告書の概要)

 

バチカン市、2014/10/18CNA/EWTN News

1018日土曜日に発表されたシノドス最終報告者の内容は、論議を尽くした中間報告(13日発表)を尊重し、真の改革を指し示したもので、中でも同性愛者や離婚し再婚したカップル

に関する部分が注目される。

 

最終報告書は、一つ一つの文言について、出席したシノドス教父による採決(投票)が行われた。そして教皇フランシスコの意向により投票の結果は公表された。この投票結果を見ると、シノドス教父たちの考えをうかがい知ることができる。

 

報告書のすべての文言は、過半数の支持を得ているが、必ずしも全てが承認数(三分の二以上)の支持を得たものではない。それらについては公式的な承認が必要になる。

 

投票した教父181人(出席数は193)に対して、「多数」は93票、「承認数」は123票が必要になる。

 

1018日の報道会見で、バチカン広報局のフェデリコ・ロンバルディ局長は、2015年の通常シノドスの準備という観点から、公式に承認されなかった文言についても「否定されたものと見做すのではなく本来、広範なコンセンサスを得るまでに会議の論議が十分に熟さなかったものと見做すべきである。」とコメントしている。

 

最終報告書の概観

 

中間報告書と同様、最終報告書は3つのパートに分かれている。それは「傾聴:時代(の流れ)と家庭のチャレンジ」、「キリストへの視線:家庭の福音」、「対立:司牧の視点から」

である。

 

報告書の62の項目は、聖書の引用で満たされている。中間報告書では、多くのグループから、それが欠けているとの反省が出されたからである。

 

そのほかに、小グループからの指摘が生かされている点は、現代社会についてキリスト者の家庭が提示できる前向きな証言を、頻繁に引用していることである。

 

同性愛者の権利擁護を財政援助の条件にしている国際機関への厳しい姿勢は、独立した項目の中で表明され、強調されている。この件について、中間報告書では更に多くの項目の中で扱われていた。

 

ざっと目を通したところでは、小さなグループが問題にした事柄も全て考慮の対象になっている。

 


 

離婚し再婚したカップル:司牧的配慮、説明の要点

 

離婚し再婚したカップルと同性愛者の問題は、中間報告で最も議論を呼んだ点であった。

この点に関する表現は幾分おだやかになったが、依然として広範な同意は得られていない。

 

離婚し再婚したカップルについては、ほぼ全ての教父たちが「寛容と慈悲は、人格と関係性の回復に資する」、「どんな家庭も、尊敬と愛を持って傾聴されなければならない」という点で異論はない。

 

「シノドスの教父たちは、家庭が持つ弱さという現実に立脚した新しい司牧の道を求める。

その弱さは、全くの自由意思で選択するのではなく、じっと耐えるものであると知るからである。」…報告書のこの部分は、教父たちの支持の度合いがやや低くなる。

 

最終報告書が結婚無効宣言の手続き改善に触れた部分は、一層支持が弱まっている。

 

それとは対照的に、離婚しても再婚しない人で、「しばしば結婚に忠実であることを証明した人」は、「聖体拝領のうちに、支えとなる食事を見出すよう励まされる。」という文言もある。

 

しかしながら報告書は、司牧者が、引き裂かれている人や離婚した人、見捨てられた人に寄り添う時には「特別な洞察(識別)」を働かせる必要があると述べる。そいて、家庭内暴力によって引き裂かれた人の情況を注視し、離婚し再婚した人が「差別」を意識する必要のないことを強調し、また、「彼らをケアするのは、キリスト者の共同体にとって信仰を弱めるものでなく、結婚の不解消性の宣言を弱めるものでもない」のだから、共同体における彼らの地位はもっと尊重されるべきだと述べている。

 

離婚し再婚した人の聖体拝領について述べた項目(5253)は、承認数(三分の二以上)の支持を得るに至らなかった。

 

同性愛

 

同性愛のカップルに関する項目もまた、承認数を得られなかった。その55項は「同性愛指向の家族を持つ」家庭の情況を述べている。数字が確実ではないかもしれないが、この項目に同意票を投じた教父の数は118人に過ぎなかった。

 

それに続く56項は、同性婚を擁護する組織に国際的な財政援助を行う行為を非難する内容で、投票は承認数を獲得した。

 

シノドス教父の全員が同意:さらなる教育の必要性

 

しかしながら、シノドス教父たちが満場一致で賛成票を投じた項目は、たった一つしかなかった。それは2項である。

 

2項の一部を引用する。「“地球村”の様々な傾向の中に見られる“家族制度の危機”の多くの兆候にも拘らず、特に若い人たちの間では、家庭への期待がいまも生きている。この事実は、人間性の良き理解者でありまた使命に忠実な教会を衝き動かし、止むことなく、深い信念をもって“家庭の福音”を宣言するのである。」

 

最終報告書は、現在の家庭の情況に関する見解を、中間報告書と多くの部分を共有する。

しかし、家族の積極的な「証し」と祖父母の役割にも注目する。

 

最終報告書はまた、愛に満ちた生活について語る。「個人主義の危険と自己中心的な生き方とは関連性がある。教会がなすべきことは、カップルの情緒面の成熟と愛情の深化を、対話と、美徳と、愛に満ちた神のあわれみへの信頼を深めることを通して、手助けすることである。」

 

総体的に見て、聖書に基づく表現や、教会の公式文書の引用は、教父たちの広い支持を受けている。

 

最終報告書はまた、パウロ6世の産児制限について述べた回勅「フマネ・ヴィテ」の積極的な受け入れを強調しており、家庭生活の多くの積極的意味に光を当て、教会の教えを再確認している。

 

教育が常に基本的な課題であることは、シノドスの準備文書の中でも強調されており、最終報告書の最後の二つのパラグラフも、この課題に焦点が当てられている。

 

「教育のチャレンジ」は「家庭の基本的課題」の一つであり、教会は「入信に始まり、共同体への受け入れを通して、家庭をサポート」するのである。

 

「教会に求められるのは、親たちが、乳児・幼児・青年へと夫々の道を通って成長する子どもたちの教育の責任を果たし、福音の光のうちに生きる人生を十全に感じとり、判断力と責任感を身につけるよう指導するのを手助けすることである。」

 

2015年の通常シノドスに向けて

 

最終報告書は、中間報告書と比べて、クリスチャン家庭の実体験を一層重要視しており、多くの新しい(変化への)示唆を実行に移している。

 

しかしながら、これは最終的な文書とは言えないのだ。この最終報告書は、今回のユニークな家庭シノドスの第2部に位置づけられる2015年の通常シノドスの「作業文書」の役割をはたすものになるだろう。

 

来年のシノドスのあと、教皇ははじめて、シノドス後の「使徒的勧告」を公布することになる。それによって、「教会はどのように今日の家庭の問題に向き合うべきか?」という問いに光が当てられることになるだろう。

 

http://www.catholicnewsagency.com/news/synods-final-report-shows-nuance-on-homosexuality-remarriage-21175/

 

By Catholic News Agency's Vatican Observer, Andrea Gagliarducci

Synod's final report shows nuance on homosexuality, remarriage

 

Vatican City, Oct 18, 2014 / 03:38 pm (CNA/EWTN News).- The synod’s final report, released Saturday, presents substantial changes with respect to the much discussed midterm report, especially regarding homosexual persons and the divorced and remarried.

 

The final report was voted on, paragraph by paragraph, by the synod fathers; and, by Pope Francis' choice, the result of each poll has been publicized, thus showing a glimpse into the synod fathers' thought.

 

Though all the paragraphs gained a majority of votes, not all of them reached the super-majority of two-thirds, which is required for official approval.

 

With 181 voting synod fathers (out of 193), a simple majority is 93, while the super-majority is reached at 123 votes.

 

Speaking with journalists during a press briefing Oct. 18, Fr. Federico Lombardi, director of the Holy See press office, commented that in light of preparations for the 2015 synod, the paragraphs that failed to gain official approval  “cannot be considered as dismissed, but primarily as paragraphs that are not mature enough to gain a wide consensus of the assembly.”

 

An overall glance at the final report

 

Like the midterm report, the final report is divided in three parts, titled: “Listening, context, and challenges of the family”; “the glance to Christ: the Gospel of the Family”; and “The confrontation: pastoral perspectives.”

 

The 62 paragraphs of the document are filled with quotes from the Sacred Scriptures, the lack of which in the midterm report was lamented by most of the small groups.

 

Another outcome of the small groups' suggestions is the frequent reference to the positive testimonies Christian families can give in contemporary society.

 

The strong stance against international organizations that bind financial aid to the introduction of homosexual rights has been clarified and emphasized in a separate paragraph, while it was included in a wider paragraph in the midterm report.

 

At a first glance, all the concerns expressed by the small groups have been taken in consideration.

 

The divorced and remarried: pastoral consideration, points of clarification

 

The paragraphs on the divorced and remarried and on homosexual persons having been the most controversial of the midterm report, the paragraphs on those issues have been slightly modified, though they still failed to meet a wide consensus.

 

Regarding the divorced and remarried, almost all the synod fathers agreed that “pastoral care of charity and mercy tends to the recovery of persons and relations,” and that “every family must be listened with respect and love.”

 

The consensus is slightly lower when the document stresses that “the synod fathers urge new pastoral paths, that may start from the effective reality of families' fragility, being conscious that these fragilities are endured with suffering than chosen with full freedom.”

 

There is even less consensus when the final report speaks about reforming the procedures for the declaration of nullity of marriages.

 

In contrast, a paragraph stating that those who are divorced without having remarried, who “often testify to the faithfulness of marriage” should “be encouraged in finding in the Eucharist the food which can sustain them.”

 

The report however states that “a particular discernment” must be put in action for a pastoral accompaniment of separated, divorced, abandoned; focuses on the situation of those who separate because of domestic violence; and underscores that divorced and remarried must not feel “discriminated” against, and that their participation in the community “must be promoted” since “taking care of them is not for the Christian community a weakening in faith and in the testimony to the indissolubility of the marriage.”

 

The paragraphs on access to Communion for the divorced and remarried (52 and 53) did not gain a supermajority among the synod fathers.

 

Homosexuality

 

Also, one paragraph concerning homosexual couples did not gain the needed supermajority: paragraph 55 describes the situation of families “having within them persons with a homosexual orientation.” Considered vague, it received only 118 yes votes.

 

The following paragraph, 56, condemned the linking of international financial aid to the establishment of same-sex marriage, did receive a supermajority.

 

Synod Fathers all agree: more education is needed

 

There is however only one paragraph – the second one – that reached unanimity among the synod fathers.

 

“Despite the many signals of crisis of the institution of the family in the diverse contexts of the 'global village', the wish for a family is still alive, especially among young people, and this motivates the Church, expert in humanity and faithful to her mission, to tirelessly and with profound conviction announce the 'Gospel of the family',” paragraph two states, in part.

 

The final report provides largely the same view of the current situation of the family as did the midterm report, but it also notes positive testimonies of the family, and the role of grandparents.

 

The final report also addresses the importance of the affective life: “the individualistic danger and the risk of living selfishly are relevant. The Church’s challenge is to help couples in the maturation of their emotional dimension and in the affective development through the promotion of dialogue, of virtue, and of trust in the merciful love of God.”

 

In general, the paragraphs based on Sacred Scriptures and providing quotes of Magisterial documents gained a wide consensus among the fathers.

 

The final report also emphasized the need for a positive reception of Humanae vitae, Paul VI's encyclical on regulation of birth, which highlighted many positive aspects of family life and reaffirmed the doctrine of the Church.

 

Education has always been a primary challenge, as has been stressed since the publication of the synod’s working document, and this is why the two final paragraphs of the final statement focus on the issue.

 

The “educative challenge” is one of “the fundamental challenges of families,” and the Church “supports families, starting from the Christian initiation, through welcoming communities.”

 

“The Church is requested to support parents in their educative commitment, accompanying babies, children, and adolescents in their growth through personalized paths able to introduce them to the full sense of life and arise choices and responsibility, lived in the light of Gospel.”

 

Toward the 2015 synod

 

The final report values more the experience of Christian families than did the midterm report, and put in action many suggested changes.

 

Yet, it cannot be considered a definitive document: the final report will function as a “working document” for the 2015 Synod of Bishops, which is considered the second part of unique synodal path on the family.

 

Only after that will the Pope issue a post-synodal apostolic exhortation, which will shed light on how the Church is called to face the challenges of the family today.