「学び合いの会−海外ニュース」 279号
† 主の平和
「秘跡は、それを一番必要としている人を除外して善人や選ばれた人に与えられる特権ではありません。」
・・・ これは、ラッツィンガー(のちの教皇ベネディクト16世)との論争で知られるW・カスパー枢機卿が、離婚・再婚によって秘跡から遠ざけられている人々への対応を見直そうと、先月の枢機卿会議で語った言葉です。
「カスパー師、健在!」を思わせる発言内容を添付します。
添付記事
1. カスパー枢機卿、離婚・再婚者の聖体拝領への道筋示す (CNS記事)
ウォルター・カスパー枢機卿、離婚・再婚者の聖体拝領への道筋示す
シンディ・ウオーデン CNS 2014/2/28
バチカン市(CNS)― 「カトリック教会は、結婚に失敗した人たちや、新たなつながり(再婚)を求めようとしている人たちが、教会の内に留まって聖体拝領を望んでいる場合に、彼らに癒しと力と救いの手を差し伸べる手段を見つける必要がある。」
カスパー枢機卿は世界各地から集まった枢機卿たちを前にこのように語った。
「婚姻の秘跡は解消できないというイエスの教えは明らかであり、それに反する考えは個人と教会を害するものだ。」とドイツ人の枢機卿は言う。しかし「罪の大海に放り出された人には、彼ないし彼女が求める第二の舟ではなく、むしろ救命ボートを(聖体の秘跡のかたちで)与えるべきである。」
教皇フランシスコは、高名な神学者で神の基本的特質である慈悲に関する著書のあるカスパー師に、2月20日から21日にかけて開かれた「家庭生活」に関する枢機卿会議での序言を託した。
カスパー枢機卿の発言内容は公表されないが、CNSはそのコピーを入手した。
「カトリック教会は、離婚または再婚した信者が完全な教会生活を送りたいと望むとき、彼らを助ける方法を見つける必要がある。」とカスパー師は枢機卿たちに語った。個人と教会の善のためには、イエスが教えるように結婚の不解消性を守る必要があることを強調しつつ、カスパー師は、特別な事情がある場合、教会は再婚を「容認(accept)」ではなく「寛恕
(tolerate)」することが出来るのではないか、と述べた。
「創造の最初の瞬間から、神は男女が結ばれて一つの身体となり、子どもを生み、神に仕えるよう望まれた。しかし、それと同時に罪が世に入り、聖書さえもが夫と妻の争いや裏切りの物語で満たされる結果となった。」
罪につながれた人類を解き放つために来られたキリストは結婚を秘跡と定められた。それは「罪の結果を癒す手段(道具)としてであり、また恩寵を聖化する手段でもあった。」と彼は言う。
「なぜなら、彼らは罪への傾きを持つ人間であり、夫も妻も常に回心、刷新、成熟をめざして互いに赦し合い、日々その関係を新たにしていかねばならない。しかし、教会もまた“結婚に失敗した信者によってもたらされる複雑で苦痛に満ちた問題”の現実に目を向け、理解しなければならない。そのような人たちは、新しいつながりの中に、支えと、家庭の安定と、幸福を見出すだろう。」と彼は続ける。
「わたしたちはイエスの言葉と異なる、または相反する解決策をとることはできない。」と枢機卿は言う。「婚姻の秘跡の不解消性と、前のパートナーが存命中の再婚の禁止は、教会の信仰のなかで伝統的な規範とされてきた。慈悲の「安売り」による皮相的な理解に訴えて、その伝統を破棄したり解消したりすることはできない。」
しかしながら、同時に「人間はどんな状況に置かれても、必ず希望と解決の道がある。」
カトリック信者は信仰宣言のなかで「罪の赦し」への信仰を告白する。「それは、回心したものは赦されるということを意味している。それが殺人者にとって真実であるならば、姦通者にとってもまた真実である。」
10月の家庭をテーマにした臨時シノドスと、2015年の世界(通常)シノドスにおいて、離婚者と民法上の再婚者たちがより完全に教会生活に参加できるように助けるための具体的な提案を議題に乗せるかどうかは、参加メンバーに任せられている、とカスパー枢機卿は言う。
そのような提案を実現するためには、カップルが自分たちの最初の結婚は元来無効であったということを心から確信するように導く「司牧的、霊的な方法」を創りだすことだ。
「決定はカップルだけに任せるのではない。」と彼は言う。「なぜなら結婚は社会的な性質を持っており、この問題を扱うには、司法的解決―教会裁判所が認める結婚解消―だけが
唯一の方法ではない。」
ドイツで教区の司教をしていた1993年、カスパー師は他の2人の司教とともに、そのようなカップルに対する司牧の指針を発表した。当時ジョゼフ・ラッツィンガー枢機卿が長官を務めていた教理省は、司教たちのこの計画を中止させた。昨年、ドイツ・フライブルグの大司教区から同様の提案がなされたが、現在の教理省長官ゲルハルト・ミュラー枢機卿の批判を受けた。
カスパー師は、ジョゼフ・ラッツィンガーによる1972年の文書を引用して、教会はまた、一定の「正式な悔悛の手続き」―“峻厳さを超越した寛大さによる方法”―を考慮すべきだと語る。それは、初期の教会(first
centuries of Christianity)が行ったように、罪を犯した人が教会の完全な交わりに徐々に立ち戻るためのプロセスを取り入れるものになるだろう。
離婚・再婚者に何の手助けもせず、彼らばかりかその子どもたちまで秘跡への道を断ち切るという大きな弊害を避けるために、教会は再婚を「容認」できなくても「寛恕」することはできるのではないか、と彼は言う。
「寛容と憐みと赦しによる司牧の姿勢は、次のことを確認する。」とカスパー師は言う。
「秘跡は、それを一番必要としている人を除外して善人や選ばれた人に与えられる特権ではない。」
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参考文献: @[神学ダイジェスト91(2001冬)] W・カスパー「普遍教会と地方教会の関係」
A上智大夏期神学講習会2003 [神の知恵と信仰] 増田祐志「国際化における普遍教会と地域
教会 〜ラッツィンガーとカスパーの論争をめぐって〜」
B B・ヘーリンク[教会への私の希望] 第18章 「離婚をめぐる司牧の変化」
http://www.catholicnews.com/data/stories/cns/1400852.htm
Cardinal Walter Kasper outlines possible paths
to Communion for divorced, remarried
by Cindy Wooden, Catholic News Service Feb. 28, 2014
Vatican City (CNS)-- The Catholic church needs to find a way to offer healing,
strength and salvation to Catholics whose marriages have failed, who are committed
to making a new union work and who long to do so within the church and with
the grace of Communion, Cardinal Walter Kasper told the world's cardinals.
Jesus' teaching on the indissolubility of sacramental marriage is clear, the
retired German cardinal said, and it would harm individuals and the church to
pretend otherwise. However, "after the shipwreck of sin, the shipwrecked
person should not have a second boat at his or her disposal, but rather a life
raft" in the form of the sacrament of Communion, he said.
Pope Francis had asked Kasper, a well-known theologian and author of a book
on mercy as a fundamental trait of God, to introduce a Feb. 20-21 discussion
by the College of Cardinals on family life. The Vatican did not publish the
cardinal's text, but Catholic News Service obtained a copy.
The Catholic church needs to find a way to help divorced and remarried Catholics
who long to participate fully in the life of the church, Kasper told the cardinals.
While insisting -- for the good of individuals and of the church -- on the need
to affirm Jesus' teaching that sacramental marriage is indissoluble, he allowed
for the possibility that in very specific cases the church could tolerate, though
not accept, a second union.
From the first moments of creation, the cardinal said, God intended man and
woman to be together, to form one flesh, to have children and to serve him together.
But sin entered the world almost immediately, which is why even the Bible is
filled with stories of husbands and wives hurting and betraying one another,
he explained.
Christ, who came to set people free from the bonds of sin, established marriage
as a sacrament, "an instrument of healing for the consequences of sin and
an instrument of sanctifying grace," he said.
Because they are human and prone to sin, husbands and wives continually must
follow a path of conversion, renewal and maturation, asking forgiveness and
renewing their commitment to one another, Kasper said. But the church also must
be realistic and acknowledge "the complex and thorny problem" posed
by Catholics whose marriages have failed, but who find support, family stability
and happiness in a new relationship, he continued.
"One cannot propose a solution different from or contrary to the words
of Jesus," the cardinal said. "The indissolubility of a sacramental
marriage and the impossibility of a new marriage while the other partner is
still alive is part of the binding tradition of the faith of the church and
cannot be abandoned or dissolved by appealing to a superficial understanding
of mercy at a discount price."
At the same time, "there is no human situation absolutely without hope
or solution," he said Catholics profess their belief in the forgiveness
of sins in the Creed, he explained. "That means that for one who converts,
forgiveness is possible. If that's true for a murderer, it is also true for
an adulterer."
Cardinal Kasper said it would be up to members of the extraordinary Synod of
Bishops on the family in October and the world Synod of Bishops in 2015 to discuss
concrete proposals for helping divorced and civilly remarried Catholics participate
more fully in the life of the church.
A possible avenue for finding those proposals, he said, would be to develop
"pastoral and spiritual procedures" for helping couples convinced
in conscience that their first union was never a valid marriage. The decision
cannot be left only to the couple, he said, because marriage has a public character,
but that does not mean that a juridical solution -- an annulment granted by
a marriage tribunal -- is the only way to handle the case.
As a diocesan bishop in Germany in 1993, Kasper and two other bishops issued
pastoral instructions to help priests minister to such couples. The Congregation
for the Doctrine of the Faith, headed by the then-Cardinal Joseph Ratzinger,
made the bishops drop the plan. A similar proposal made last year by the Archdiocese
of Freiburg, Germany, was criticized by Cardinal Gerhard Muller, current prefect
of the doctrinal congregation.
Citing a 1972 article by then-Fr. Joseph Ratzinger, Kasper said the church also
might consider some form of "canonical penitential practice" -- a
"path beyond strictness and leniency" -- that would adapt the gradual
process for the reintegration of sinners into full communion with the church
used in the first centuries of Christianity.
To avoid the greater evil of offering no help to the divorced and remarried,
cutting them and most likely their children off from the sacraments, he said,
the church could "tolerate that which is impossible to accept" --
a second union.
"A pastoral approach of tolerance, clemency and indulgence," he said,
would affirm that "the sacraments are not a prize for those who behave
well or for an elite, excluding those who are most in need."